Annons:

Scandic inför GTA: Downtown Camper är det mest innovativa hotellet

Scandic kan vinna Grand Travel Award. Här berättar Peter Jangbratt, bolagets svenska VD om 2018. Mest nöjd är han med White Guides pris till nyöppnade Downtown Camper på Brunkebergstorg i Stockholm.

Vad är er viktigaste innovation under 2018?

Vi måste förstås börja med att lyfta att Downtown Camper precis utsetts till det mest innovativa hotellet i White Guides nya hotellranking! Det är vi mycket stolta över. Under året har vi också innoverat genom att ta befintlig teknik och använda det på nya områden. Ett exempel är när vi använder VR och 360-video för att visa hur tillgängliga våra rum är för våra gäster med en funktionsvariation så att de kan komma till oss i trygg förvissning om att det fungerar för just deras behov. En annan innovation är faktiskt en som inte syns för våra gäster med som gör stor skillnad för oss internt och det är lanseringen av ett nytt socialt intranät för Scandics 17 000 medarbetare i hela koncernen.

Hisspitchen för att locka till er en ny kund? (Högst tre meningar.)

Vi vill ge våra gäster riktigt härliga hotellupplevelser. Här finns något för alla, oavsett om du reser i jobbet eller för nöjes skull, själv eller med familj och vänner.

Juryn, alltså Sveriges resebyråer, ska bedöma er utifrån tre kategorier: service och support, produktkvalitet och produktutveckling, marknadsföring/branschaktiviteter. Vad tycker ni själva är ert starkaste kort?

Självklart är kombinationen det som avgör om vi är framgångsrika eller inte. Vi arbetar hårt för att våra gäster ska få samma fina hotellupplevelse oavsett på vilket hotell eller i vilken stad de besöker oss.

Vilken aspekt kan bli ännu bättre 2019? 
Ett hotell är ju inte bara rum och möbler, det som på riktigt gör skillnad är gästbemötandet och servicen. Det kommer vi att fortsätta arbeta på även framåt. Vi har också en hel del renoveringar  som pågår runt om i landet. Det kommer att göra att våra hotell blir ännu bättre.

Vad är besöksnäringens största utmaning?

Vi har tidigare lyft bristen på arbetskraft men vi måste också kanske utvärdera oss själva som bransch och fundera på varför politiker och omvärlden inte ser på oss som den tillväxtmotor och karriärsbransch som vi själva gör. I frågan om den framtida arbetskraften och politiska satsningar konkurrerar vi om uppmärksamheten med alltifrån heta tech start-ups till traditionell industri. Jag kommer just från ett styrelsemöte med Visita där jag tillsammans med bland annat ordförande Maud Olofsson och VD Jonas Siljhammar diskuterade det här med Svenskt Näringslivs nye VD Jan-Olof Jacke. Frågan är uppe på agendan och vi måste helt enkelt börja göra något åt vår egen attraktivitet.

Ses vi på Grand Hôtel den 14 februari 2019?

Vi har alltid ett gäng glada Scandicianer på plats!

Här kan du boka din biljett till galan.

 

Kommentarer är stängda.