Annons:

Äntligen kan de svenska spahotellen få vettiga siffror

Svenska Spahotell har skrivit ett avtal med Benchmarking Alliance.

Varje morgon flödar det in siffror i Benchmarking Alliance servrar från över 1 500 företag, de flesta hotell. Där avslöjas obarmhärtigt hur affärerna gick i går: antal sålda rum, antal gäster, rumsintäkterna och de totala intäkterna när sidoverksamheter som restauranger, barer eller konferenser räknats in.

Och nu även spahotell.

”Idag har vi avtalat och lanserat Spa Trends för alla våra medlemmar. Det är ett exklusivt avtal som kommer att stärka Svenska Spahotell som förening. Störst nytta ser vi dock på anläggningsnivå där Spa Trends skapar förutsättningar för att utveckla våra spahotell affärsmässigt.”

– Lars Erik Fält, ordförande Svenska Spahotell 

Idag arbetar redan 32 av Svenska Spahotells 41 anläggningar med Hotel Trends, där loginyckeltal är i fokus. Logiintäkterna för dessa anläggningar uppgår till drygt 35% av totalomsättningen, vilket innebär att övriga intäkter utgör närmare 65%. Spaintäkterna är en väsentlig del och det är dessa som nu ska mätas och benchmarkas i Spa Trends.

”Vi hjälper drygt 1 700 anläggningar med olika tjänster för benchmarking. Klivet in i den svenska spabranschen är spännande men också helt naturligt. Vi ser med tillförsikt på de värden vi tillför anläggningarna inom Svenska Spahotell. Avtalet löper över tre år så satsningen är långsiktig.”

– Henrik Karlsson, kundrelationer Benchmarking Alliance

”Tidigare har vi aldrig skapat en exklusiv tjänst för benchmarking! Genom Svenska Spahotells engagemang och vilja till att utveckla branschen känns exklusiviteten för deras medlemmar dock helt rätt.”    

– Johan Borgstedt, affärsutvecklare Benchmarking Alliance enligt ett pressmeddelande.

 

En kommentar

  1. Anna Maria: Hej, Så bra! Absolut vettigt att man kan mäta hur bra man egentligen presterar. Jag ser också fram emot utbildning inom strategisk revenue management . MVH, Anna L.