Annons:

Brutalt ras för hotellen – värst i Stockholm

Tomma hotellsängar – pandemin har drabbat hotellbranschen mycket hårt. Allra värst är det i Stockholm, där både beläggning och priser fullkomligt rasat jämfört med 2019, visar ny data från Benchmarking Alliance.

Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms handelskammare, är bekymrad över läget i hotellbranschen. Nu efter ett år med uteblivna gäster ökar krisen, och hotellen blöder, förklarar han.

– Vi hör att många hotell har tagit av besparingarna nu under ett helt år. Men det går inte så länge till, säger han.

Stockholms handelskammare har sammanställt statistik för hotellbranschen i Stockholm och övriga landet under pandemiåret 2020 och de första tre månaderna i år, och jämfört med det pandemifria 2019. Det visar sig att raset är brutalt. Särskilt i Stockholm.

– Logiintäkterna för mars månad i år har gått ned 78 procent i Stockholm jämfört med mars 2019. I övriga landet är nedgången 66 procent, säger han.Billigare i Stockholm

Beläggningsgraden i Stockholm var bara 20 procent, det vill säga åtta av tio rum stod tomma under mars i år. I mars 2019 var beläggningsgraden 64 procent. För övriga landet var beläggningsgraden 25 procent nu i mars, mot 61 procent i mars 2019. Det visar ny data från Benchmarking Alliance.

Även priserna per hotellnatt har sjunkit, och också där sticker Stockholm ut. En natt i huvudstaden är nu i genomsnitt billigare än i övriga landet. Snittpriset i Stockholm låg på 773 kronor i mars i år, mot 1 114 kronor i mars 2019. För övriga landet var priset 827 kronor i mars i år, mot 1 015 under mars 2019.

Att besökare nu undvikit Stockholm i högre grad än andra ställen är kanske inte så konstigt, funderar han. Det är en tätare miljö i staden, och det är ju det vi vill undvika nu, förklarar han.

– När man måste hålla en större social distans blir fallet större för Stockholm.

Dessutom, Stockholm har en stor andel av landets turism utifrån, och när de utländska turisterna inte kommer blir fallet stort.”Pulsen pausad”

Westerberg tror också att storstaden, som fenomen blivit mindre attraktiv under pandemin. Allt som hör till en storstad, med kultur, restauranger, folkvimmel och trängsel, är nu begränsat. Storstäder har helt enkelt blivit tråkigare under pandemin.

– Pulsen är pausad. Vi får se hur det utvecklats framöver. Vi tror ändå att människor vill träffa andra människor.

Kanske finns ett hopp om sommaren för hotellens del, förra året blev det lite bättre just under sommaren, och det kan bli så i år också . Det är i alla fall vad Stockholms handelskammare vill tro. Trots att vaccinmålet inte nås förrän i slutet av sommaren.

Men branschen behöver stöd, och antagligen ganska länge till, tror Stefan Westerberg.

– Vi tror att regeringen måste ta höjd för att förlänga stöden under tredje kvartalet också.”Genomlysning”

Men det behövs också en blick framåt, till tiden då pandemin är över, enligt Stockholms handelskammare.

– Det behövs en genomlysning av hur man kan förbättra läget för besöksnäringen på längre sikt. Vi har sett nu hur viktig den är för instegsjobben. Det behöver undersökas vad som kan göras för att förbättra för branschen, säger Stefan Westerberg.

Hotellmarknadens ras

Logiintäkterna för hotellen dök med 66 procent i hela landet under mars i år, jämfört med mars 2019. För Stockholms del var raset 78 procent.

Totalt för hela landet fick hotellen in 541 miljoner kronor i mars i år, mot 1,6 miljarder under mars 2019. I fjol, då pandemin tog fart, var intäkterna drygt 800 miljoner kronor.

Beläggningen under mars var 25 procent för hela landets hotell, 20 procent för hotellen i Stockholm. 2019 var beläggningsgraden 61 procent för hela landet, och 64 procent i Stockholm.

Snittpriset för ett hotellrum låg på 827 kronor i hela landet. 2019 var snittpriset 1 015 kronor. För Stockholm har priset sjunkit mer, till 773 kronor under mars i år, mot 1 114 kronor under mars 2019.

Källa: Benchmarking Alliance

En kommentar

  1. Hotellhaj: Dags för våra styrande att vakna och ge hotellen stöd året ut, så att alla kommer på bena igen. Näringen behövs för Sverige och unga som vill in på arbetsmarknaden.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024