Annons:

Annons:

Marie Rodoni är ny chef Golden Mile i Marbella

Snart öppnar Marie Rodoni ett drömhotell i Spanien. Här berättar hon om verksamheten på solkusten och hur hon arbetar som ledare.

Grattis, du är ny hotellchef på Golden Mile i Marbella, berätta?

Tack! Det Här är verkligen ett riktigt drömjobb. Hotellet heter Boho Club och utvecklas av det Svenska fastighetsbolaget Quartiers Properties som även är noterat på Nasdaq First North i Stockholm. Quartiers köpte dåvarande Centro Forestal Sueco under 2017 och började under 2018 att renovera hotell och restaurang. Det är en omfattande renovering som görs för att optimera fastigheten och ta vara på dess fulla kapacitet. Tidigare drevs anläggningen som ett Bed&Breakfast och nu görs hotell om till ett designhotell mer anpassat för Marbellas målgrupp och fastighetens läge på Golden Mile. När allt är klart kommer vi att ha 25 stycken hotellrum, 19 2-sovrums bungalows och en 4-sovrums villa, 1 stor restaurang (upp till 180-200 sittplatser), 1 poolbistro, 2 pooler, gym, massagerum, shop och mötesrum.

Köket kommer att drivas av Diego del Rio, den första köksmästaren som fick en Michelinstjärna till sin restaurang här nere på kusten och dessutom lyckades behålla den under 9 år. Vi kommer dock inte att sikta på Michelinstatus men det ger en indikation på kvalitetn på maten i restaurangen. Vi har ett samarbete med svenska Stylt Trampoli som har kommit upp med koncept och inredning. Boho Clubs målgrupp är “hip people of all ages, mainly between 30-70 years and young in mind”. Vi kommer även att vara medlemmar i Design Hotels, och blir enda hotellet på kusten som är det.

Jag vet även att bolaget jobbar hårt för att möjliggöra en utbyggnad med ännu fler rum i samband med den nya detaljplan som Marbella kommun jobbar på just nu.

Ni renoverar för 8,6 MEUR. Vad ska pengarna räcka till? 

Pengarna ska finansiera renoveringen av hotellet och restaurangen, inklusive möbler och dekoration.

Just nu renoverar ni. När öppnar hotellet? 

Hotell och restaurang kommer att öppna i faser under 2019. När det närmar sig kommer du att få exakta datum.

Vem äger hotellet? 

Hotellfastigheten ägs till 100 procent av Quartiers Properties som hyr ut fastigheten till operatörsbolaget Boho Club. Boho Club ägs till 20 procent av vår VD Raouf Lotfi och till 80 procent av Quartiers Properties. Quartiers är på så sätt både fastighetsägare och högst delaktiga i driften.

Framtidsplaner? 

Närmaste framtiden, att få alla pusselbitar på plats och faktiskt öppna enligt planerna under 2019. Långsiktigt finns det tankar på att kunna expandera varumärket och etablera på andra orter. Ni ligger dock fokus på att bygga upp ett starkt varumärke där Marbella tack vare sin internationella målgrupp fungerar utmärkt som val av första destination.

Vad gör dig till en bra chef?

Såna frågor är alltid vanskliga att svara på, men en bra chef, eller ledare skulle jag vilja kalla det, för mig är en person som kan skilja på person och handling, kan anpassa sin ledarstil beroende på situation och person, vara tydlig, rättvis, involverande, ge fria tyglar inom vissa gränser och såklart vara snäll och ödmjuk. Jag vet att jag inte alltid varit en chef/ledare som levt enligt dessa attribut och är säkert inte alltid det i alla situationer idag heller, men genom att jag är medveten om mina fel och brister så hoppas jag att jag i alla fall är på god väg och man lär så länge man lever.

Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?

Känner av atmosfären, sen om personalen är uppmärksamma, genuint trevliga och verkar trivas på sin arbetsplats.

Hur börjar du din arbetsdag?

Lämnar dottern på skolan och sedan tar det cirka fem minuter till hotellet. Väl där lämnar jag av dator och väska på kontoret och tar en runda kring bygget för att se hur långt de kommit, sen går jag tillbaka och svarar jag på mail som kommit in.

När hotellet är öppet så kommer jag att börja dagen med en rundvandring för att hälsa på alla medarbetare och gäster (som jag möter).

Din viktigaste KPI?

För mig är medarbetar-nöjdhet och gäst-nöjdhet nästan lika viktiga, men måste jag välja en så blir det medarbetar-nöjdheten. Om du har nöjda medarbetare reflekterar det på gästerna och nöjda gäster kommer med stor sannolikhet att komma tillbaka och rekommendera en till sina vänner och bekanta och det ger i sin tur högre beläggning, RevPar, etc. etc.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Just nu – inget alls!

Besöksnäringens största utmaning?

Att behålla bra personal, speciellt här nere där vi är så säsongsbetonade och alla slåss om personal under 4-6 månader per år, sen kan man ju tyvärr inte behålla all personal hela året, men vill samtidigt ha dem tillbaka nästa (sommar-)säsong. Sen tycker jag att en utmaning är att försöka få gemene man att boka direkt på egna hotellens hemsidor istället för att boka via OTA.

Namn: Marie Rodoni

Titel: Hotel Manager

Familj: Man och en dotter

Ålder: 46

Bor: Marbella

Senaste resa:  Det var nog till Stockholm, men innan dess var det Paris tror jag.

Favorithotell: Förutom Boho Club är det nog La Colombe D’or i Saint Paul de Vance; mysigt, personligt och intressant historia.

Favoritfärjebolag: åker aldrig båt – blir fruktansvärt sjösjuk

Favoritreseapp: Dålig på att använda appar, använder hellre desktop versionerna, men den jag trots allt använder regelbundet när jag är i Stockholm är Taxi Stockholm appen.

Flygbolag som jag åker helst med: SAS eller Emirates

Favoritdestination: Kapstaden i Sydafrika, älskarallt med den staden; läget, naturen, staden, maten, människorna

Min drömresa: Många ställen men skulle tycka att det vore skoj och intressant att åka till Sydkorea eftersom jag är adopterad därifrån

Detta vet vi inte om dig: Var med och vann Värmlandsmästerskapen i Truppgymnastik 10 år i rad, första 8 åren som tävlande och sista två åren som tränare.

2 kommentarer

  1. Kristina Fagerholm: Stort grattis till nya tjänsten Marie! Svara
  2. STNI: Good Luck! You’ll get your destination! Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA