Annons:

Så ska Iberostar växa rejält

INTERVJU. Ska investerar 700 miljoner euro i nya och befintliga hotell. Vill trippla antalet svenska gäster.

Travel News fick en telefonintervju med hotellkedjan Iberostars försäljningschef Finn Ackerman. I Sverige är den 115 hotel stora kedjan fortfarande tämligen okända. Men detta ska det blir ändring på nu. Ebba Ekelund är ny försäljnings- och PR-chef. Hon förmedlar denna telefonintervju.

– Vi är ett familjeägt företag som är 60 år gammalt. Familjen Fluxà Rosselló började med en resebyrå. Man har även ägt ett flygbolag och hade en vertikalt integrerad turistbyrå i reseindustrin men i början på 2000-talet sålde man allt utom hotellen och har valt att fokusera på dem, säger Finn Ackerman.

Basen finns i Balearerna där familjen har 22 hotell. Huvudkontoret är i Palma. Man har 28 000 anställda och välkomnar varje år 8 miljoner gäster. Fokus är Medelhavet och Karibien. I dag är hälften av hotellen femstjärniga och resten fyrstjärniga. Men målet är att alla hotell ska bli högsta klass. Under en fyraårsperiod ska man renovera ytterligare för 700 miljoner euro. Man har redan investerat 500 miljoner euro. Målet är att växa, men det ska ske organiskt. Några planer på att ta bolaget till börsen verkar inte finnas i dag. Under 2018 öppnar man 15 nya hotell. Det är flera nybyggen, men även renoveringar av befintliga fastigheter.

– Bland annat öppnar vi i ett gammalt venetianskt palats i Montenegro. Det heter Ibersotar Perast.

I Karibien har man ett speciellt fokus på Kuba. Där har Iberostar för närvarande 17 hotell och målet är att öppna ett 30-tal inom några år. Under Barack Obamas tid som president i USA ökade antalet amerikanska turister mycket på Kuba. Men det förändrades radikalt när Donald Trump flyttade in i Vita huset. Den amerikanska handelsbojkotten som förlamat landet sedan revolutionen 1959 har skruvats upp igen.  

– Det är förstås inte bra, men vi har många gäster från Canada och Europa och Latinamerika.

Iberostar får flest gäster från Tyskland, Storbritannien och Spanien. Skandinavien är hitintills en tämligen orörd marknad, men nu är målet att nå fler från norra Europa.

– Vi tror att vi matchar era behov. Vårt mål är att trippla våra intäkter från Sverige på tre år. Enligt våra mätningar stämmer era behov med våra produkter. Vi har hög standard i bra läge. Maten är mycket viktig på våra hotell. Sen tror vi att många uppskattar att vi är ett familjeägt hotell. Familjekänslan är central på våra hotell. Vi ska vara ett home away from home.

Det finns inga konkreta planer på att öppna Iberostar hotell i Skandinavien, men om tillfälle ges kan det ändra sig. Iberostar har signaturhotell i bland annat New York, Madrid, Lissabon, Barcelona, Lima, Miami och Budapest. I augusti öppnar ett nytt cityhotell i Havanna. Hotellen i världens metropoler ska vara flaggskeppshotell och urban leisure.

Iberostars är medveten om den miljökritik som finns gentemot turistindustrin och bestämt sig för att mota Olle i Grind med ett trepunktsprogram. Man serverar bara ICO-fångad fisk. Man odlar nya koraller och placerar ut dem i havet. Och man har påbörjat arbetet att skippa alla engångsartiklar i plast på sina hotell. Du kan inte få några sugrör till drinken på ett Iberostar hotell.

– Vi vet att detta är viktigt för den skandinaviska gästerna och för att världen ska överleva.

 

Kommentarer är stängda.