Annons:

Startup hjälper små hotell ta upp kampen

Nya digitala tjänster ses ofta av många i resebranschen som ett hot mot deras verksamhet. För mindre hotell innebär det nya möjligheter. Text: Anders Sjöstedt

Niklas Pettersson är på Brösarps Backar och hämtar andan. En snabb övernattning i familjens sommarhus efter möten i Sverige innan det bär av till Berlin, hem sedan 4 år tillbaka.

– Det var under en blöt kväll i Berlin för några år sedan som min partner Johan Hammer och jag började diskutera distributionsklimatet för hotell och hur bruten kundupplevelsen ofta är.

Lösningen blev Instaroom. Både Niklas och Johan har många års erfarenhet inom wholesale av hotellrum. De har sett hur mindre hotell inte kunnat använda sig av nya digitala möjligheter för att ge bra service till kunder som vill boka. Effekten blir att bokningen istället kommer via booking.com eller andra bokningssajter och hotellet förlorar den direkta dialogen med kunden.

– Boendet är ofta den viktigaste delen av hur vi upplever en resa, framför allt när det gäller leisure. Ny statistik visar att 52% av dem som hittat ett hotell på en av bokningsplattformarna ändå söker upp hotellets egen hemsida för att få en bättre känsla för hur upplevelsen kommer att bli, speciellt i de högre priskategorierna där mer vikt läggs vid varumärket.

Det är här som Niklas ser att kundupplevelsen haltar.

– Vi har byggt en lösning som hjälper hotell att ge kunden en bra upplevelse redan från första kontakten på hemsidan, bland annat en messaging-plattform som med hjälp av AI automatiskt svarar på enklare frågor – finns det parkering, ingår frukost, och så vidare – och ett system som interagerar med hotellets eget bokningssystem för att hantera mer komplexa förfrågningar.

Målet är att med en decentraliserad distribution, utanför de stora bokningssajterna, hjälpa hotell att få mer kommunikationskraft och bygga direkta relationer med sina kunder.

– Vi gör det så enkelt som möjligt med en prenumerationsservice, så att hotellen slipper investeringskostnader. Vi hanterar just nu fem språk, inklusive svenska.

Kostnaden för ett abonnemang är från 700 kronor i månaden. Kunderna finns för närvarande mest i Skandinavien och Tyskland, men även boutique-hotell i Asien börjar få upp ögonen för den svenska lösningen. Hittills har 30 hotell integrerat Instaroom i sin bokning och i sommar öppnar man säljkontor i Singapore. Bolaget har hittills tagit in drygt 4 miljoner i investering från olika aktörer i branschen, och mer är på väg.

– Det viktigaste jag lärt mig på den här resan är tålamod och att alltid hålla fokus på vår långsiktiga vision, även när mycket uppmärksamhet måste läggas på det dagliga arbetet.

Ser du några hot som kan skapa problem för er idé?

– Det finns såklart jätteföretag, både i Asien och Silicon Valley, som erbjuder generella lösningar. Där tror jag att vi kan konkurrera bra för att vi är så branschspecifika. En annan utmaning är de stora messaging-plattformarna, som WeChat i Kina, eftersom de nu också bygger in resebokningar.

Instaroom ser sig som “en teknikvän till hotellen” som effektiviserar kunddialogen så att hotellets personal kan fokusera på att ge individen service med specifika frågor och behov. En hotellupplevelse börjar inte vid ankomst, den börjar i bokningen.

________________________

Travel News Academy: Vad kan vi lära oss av Instaroom?

– Bokningen är en viktig del av hotellupplevelsen för kunden. Trots detta brister många hotell i den inledande kunddialogen.

– Hotell behöver enkla, anpassade digitala verktyg för att inte tappa bokningar och den direkta kundrelationen.

– Messaging-plattformar som WeChat börjar bygga in bokningar, en risk för hotellen som man behöver lösa för att inte tappa dialogen med kunden.

Kommentarer är stängda.