Annons:

Stockholms hotellmarknad backar med 10 procent

Travel News intervjuar Radissons nordiska vd Tom Flanagan Karttunen om namnbytet, miljardsatsningen och varför det inte finns några superlyxiga hotell i Stockholm.

Travel News träffar Radissons nordiska vd Tom Flanagan Karttunen i matsalen på nyrenoverade Hotell Strand i Stockholm. I juni väntas de sista detaljerna på bygget vara färdiga och toppsviten högst upp i huset med 360 graders utsikt över Stockholm redo för gäster. Även lobbyn, konferensavdelningen och ljusgården är nyrenoverade och precis som hos konkurrenten Nobis på andra sidan Nybroplan är det arkitekten Gert Wingårdh som är ansvarig. Strand är ett av två hotell i Norden som kvalar in i Radissons finaste division, det nya varumärket Collection.

– Vi kallar det entry level lyx. Det ska vara vissa lifestyle element. Det är fem stjärnor här på Strand, men vi använder inte det begreppet, säger Tom Flanagan Karttunen.

Enligt ett pressmeddelande investerar Radisson Hotel Group över en miljard svenska kronor i renoveringar av sina hotell i Norden. TIll detta kommer fastighetsägarnas investeringar. Satsningen är den största i Norden någonsin.

Strand konkurrerar med Grand Hôtel på andra sidan Blasieholmen om att vara Sveriges finaste hotell. Men lyxen i Stockholm kan inte mäta sig med den som finns i Paris, London och Dubai.

– Det är på en annan nivå, de har en helt annan kostnadskostym, lönerna är lägre, då kan de kosta på sig en annan sorts lyx. Vi är mer down to earth, säger Tom och ler.

Han har arbetat på Radisson i 19 år och har bott över hela världen.

– Vårt Radisson-hotell i Moskva är det finaste hela Ryssland. I lobbyn finns en modell av Moskva som bara den kostar 40 miljoner kronor.

Hotellet ligger en av Stalinskraporna. Från början fanns det 1000 rum, men efter en stor renovering fanns det bara 500 kvar.

Nyligen blev Tom av med sin Sverigechef Sam Holmberg. En efterträdare är inte utsedd, men det kommer snart enligt Tom.

– Sam försvinner ju inte, han kommer att arbeta med Winn som vi har sex hotell tillsammans med.

Det andra hotellet i Radisson  Collection-serien i Norden är det klassiska SAS-hotellet i Köpenhamn. Det är ritat av den danska arkitekten Arne Jacobsen och han har gjort allt från fasaden till fåtöljerna i lobbyn till besticken. De senare går knappt att äta med, men är förstås mycket snygga på bild. SAS-hotellet heter numera Royal och har samma kultstatus som Grand Hôtel har i Stockholm. Det är en del av nationens kulturarv.

– Vi renoverar våra hotell cirka vart åttonde år. Det svåra är att göra det samtidigt som vi har gäster boende. Att stänga ner och öppna senare är nästan som att starta ett nytt hotell. Det tvingades vi göra på The Atlantic hotell i Stavanger.

När en renovering är klar måste intäkterna öka med 15-20 procent för att satsningen ska kunnas räknas hem. I Stockholm finns det just nu för många hotell och hela marknadens intäkter har minskat med 10 procent.

– Fördelen med att arbeta med Norden är att vissa städer går upp, just nu Köpenhamn och Oslo, oljekrisen är över. Å andra sidan tappar vi i Stockholm och Göteborg.

Radisson är en global kedja och man skiljer på växande marknader och stabila. Norden tillhör de senare, däremot är Egypten, Ryssland och Turkiet  en växande marknader med en stor tillväxt.

– Dessa länder kan vara väldigt volatila. Det händer mycket på tre fyra år. Regionala spelare har inte samma möjlighet vara balanserade som vi inom Radisson har. Går det ner i en region går det upp i en annan.  

I Radissons nordiska portfölj finns tre varumärken i dag: Collection, Radisson Blu och Park Inn. Men snart kommer troligen även ett Radisson Red. Radisson hette förr Carlson Rezidor Hotel Group men i och med att koncernen köptes av den kinesiska koncernen HNA fasas det gamla namnet ut.

Fakta

Radisson Hotel Group är den elfte största hotellgruppen i världen, består av åtta hotellvarumärken med mer än 1 400 hotell i drift och under utveckling. I Norden har Radisson 59 hotell med totalt 14 294 rum. 2017 drog regionen drog in 401 miljoner euro och gjorde en vinst på 51 miljoner euro. Norge var bäst i klassen, Danmark blev tvåa och Sverige var det enda landet som försämrade sin REVPar.

Kommentarer är stängda.