Annons:

Strålande men tuff utsikt för Malmös nya hotell

Den 2 maj öppnar Malmös nya landmärke – Clarion Hotel & Congress Malmö Live. Men det 85 meter höga hotellet, med kongress- och konserthus i ett, får en tuff start när Malmö inom ett år får 30 procent fler hotellrum. Se bilder och film från hotellet.

Den nya anläggningen är viktig för Malmö kommun, inte minst eftersom det innehåller ett nytt konserthus som sitter ihop med hotell- och kongressanläggningen. Genom en kapacitet på 1 500 personer i kongresshallen och 444 rum ska Malmö nu ge sig in på mötesmarknaden på riktigt. Hotelldirektör Jens Lyckman vet vad som krävs för att hotellet ska bli framgångsrikt.

– Vi behöver ha en kioskvältare till kongress i månaden, på allt mellan 400 och 1 500 personer. Dessutom måste vi få malmöiterna att se det här som sitt vardagsrum, säger Jens Lyckman.

Det är Nordic Choice Hotels som driver hotell- och kongressanläggningen, som hyresgäst åt Afa Fastigheter. Konserthusdelen drivs av Malmö Symfoniorkester.

Hotellet består av tre huskroppar, den högsta på 25 våningar och 85 meter. Högst upp där ligger restaurangen Kitchen & Table, där konceptet är framtaget av kändiskrögaren Marcus Samuelsson från New York och Göteborg. Utsikten är strålande, i alla väderstreck.

Men trots en splitterny anläggning med alla förutsättningar blir det en tuff resa för Jens Lyckman och hans personal. För någon månad sedan öppnade Malmö Arena Hotel med 295 rum. I januari nästa år öppnar Quality Hotel View med 302 rum och i augusti Story Hotel med 98 rum. Sammantaget innebär det att Malmö inom 1,5 år får 1 139 nya rum. Det är en ökning med 30 procent från de 3 800 rum stan hade 2014.

– Det vill till att vi, mässan och arenan drar nya affärer till stan, säger Jens Lyckman.

Hans mål är att i år nå en beläggning på 52 procent och omsätta 150 miljoner kronor under åtta månader.

– Hittills har vi insålt för 77 miljoner kronor, alltså hälften, så det känns bra.

Nästa år ska man omsätta över 200 miljoner kronor och nå över Malmös snittbeläggning, som i fjol var 62 procent.

­– Men det är oroande att vi såg fallande snittpriser i Malmö i fjol, för att man inte försvarar sina priser tillräckligt bra.

Jens Lyckman ser att hotellet kan konkurrera med till exempel Tivoli Congresscenter på andra sidan Öresund.

– Man får ofta mer för pengarna på den här sidan sundet. I juni har vi en kongress för 2 000 personer, ett sådant evenemang kunde inte Malmö få förut.

Den totala investeringen för bygget är runt 3 miljarder kronor, men det innefattar konserthuset på cirka 1 miljard och även en del kontor och bostäder intill. Nordic Choice egen investering är cirka 100 miljoner kronor.

Kommentarer är stängda.