Annons:

Därför satsar Delta åter på Arlanda efter fem års paus

I samband med återlanseringen av Deltas direktlinje mellan Arlanda och New York fick Travel News en intervju med Nicolas Ferri, vice president för Europa, Indien och Mellanöstern. Han är baserad i Paris, men intervjun görs från Stockholm via Zoom.

”Vi slår nya rekord hela tiden och säljer mer nu är före pandemin”

Linjen är en återkomst till Arlanda efter fem års paus. Planerna är stora. Och långsiktiga enligt Delta. 

– Vi ska flyga dagligen året om. Vi kände att Stockholm förtjänar detta. 

Planet blir en Boeing 767-300. Man har fyra maskiner i luften på denna linje och plats för 215 passagerare. De är fördelade för ett gäng klasser, business har förstås en särställning. Ju mer du betalar desto större och skönare stol får du. Och satsningen på Europa är bara i sin linda. Totalt planerar det amerikanska flygbolaget att trafikera upp till 70 dagliga flyg från 21 destinationer i Europa till 10 flygplatser i USA nästa sommar.

Nicolas Ferri poängterar att kabinerna är nyrenoverade. Även Deltas terminal på JFK-flygplatsen är nyrenoverad och ska kunna erbjuda den högsta formen av comfort. Planet lämnar Stockholm 12.10 och landar på amerikansk mark 14.40 lokal tid. 

 – Vi är det största bolaget i New York och vi måste komma dit på eftermiddagen för att kunna ansluta med alla där. Vi erbjuder 40 linjer till andra destinationer. Genom Delta får du access till hela USA. 

Kan vi lita på att ni är kvar ett helt år? 

– Det hoppas jag verkligen. Vi skulle inte lova detta om vi inte var övertygade om att vi skulle klara det. Det är många som vill resa som inte har kunnat resa de senaste två åren. Europa leder denna utveckling. Amerikaner kan inte vänta på att få resa till Europa. Det är en travel boom. Vi gör detta i samarbete med våra partner på KLM och Air France. 

Det är kaos på Arlanda, hur påverkar det er?

– Jag har inte varit där än och träffat dem, men det är lite längre köer än vanligt. Det vill ingen ha. I USA arbetar vi nära myndigheterna och vi tar mycket ansvar för att hjälpa kunderna så att TSA (Transportation Security Administration) kan fokusera på sitt jobb.  

Vill verkligen amerikanerna komma hit. Jag har hört att de tror att det är krig i hela Europa? 

– Kriget i Ukraina är fruktansvärt. Vi har donerat miljoner till Röda Korset. Vi gör vad vi kan. Men på affärssidan har vi inte sett någon påverkan av kriget i Ukraina. Vi slår nya rekord hela tiden och säljer mer nu är före pandemin. Det är mer leisure än affärsresande, men det sista är också på väg tillbaka. Vi är optimistiska. 

Delta ska även flyga från Kastrup till JFK i New York, men bara under sommarmånaderna. Just nu slåss Delta med SAS och Finnair om linjer från Skandinavien över Atlanten. Hur många konkurrenter det blir i framtiden vet inte Nicolas Ferri, men förklarar att man är van att tävla mot olika flygbolag över hela världen. Man slåss inte med pris utan med service och bonuspoäng. 

I USA är den stora konsolideringen av flygmarknaden genomförd. Ett litet antal stora elefanter äger flygbranschen. I Europa har man pratat om denna utveckling länge. Men i praktiken har inte mycket hänt. Här slåss många flygbolag mot varandra, stora och små, statliga och privata.  

– Du har rätt. USA är en mogen marknad och vi kommer inte att se många stora fusioner i framtiden. Det kommer att hända i Europa. Vi är delägare i Air France-KLM och sitter i deras styrelse så vi är redo. 

Har ni pratat om att köpa SAS?

– Vi berättar inte om vad vi pratar om i styrelserummet. Vi tittar på alla möjligheter som finns, men jag kan inte säga mer än så. 

Air France och KLM har statliga ägare, hur känns det? 

– Vi på Delta var glada att ha amerikanska staten bakom oss under covid-krisen. Air France var glada att ha franska staten bakom sig. Nu är de laserfokuserade på att betala tillbaka pengarna. De har en ljus framtid. 

Low cost flygbolag har varit framgångsrika i Europa. Men inte riktigt samma sak på transatlantiska linjer. Kommer det att ändras nu?

– Vi på Delta har märkt att kunderna favoriserar fullservice-bolag med stora flygplan på dessa linjer. Det är svårt för ett lågprisbolag att komma in på denna marknad. Vi är en premium carrier och erbjuder full service med fri dryck och mat även till de som betalar minst för biljetten. Vi är nöjda med vår position på marknaden.  

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024