Annons:

TYNGDLÖS

Renata Chlumska har paddlat runt USA, varit första svenskan på Mount Everest – och nyligen åkt på en charterresa till Kanarie-öarna. Travel News har träffat Sveriges första kvinnliga rymdturist och pratat rymdskepp, miljöpåverkan och livskriser.

Bandspelaren som ligger på kafébordet på Nordic Light Hotel går i gång med ett knäpp. Renata Chlumska lutar sig fram och tittar på den lilla apparaten så att de mörka hårlockarna faller fram över ansiktet.
– Är du inte rädd att det inte ska funka, så att du kommer hem utan inspelning? frågar hon och ger mig en nyfiken blick.
Rädd, tänker jag och konstaterar att ordet passar ovanligt dåligt ihop med Renata Chlumska, Sveriges mesta äventyrerska, som på egen hand paddlade och cyklade runt 48 av USA:s stater, var första svenska kvinnan på Mount Everest, åkte motorcykel hela vägen hem från Indien och cyklade hem från Nepal. 
Snart kan hon även bli den första kvinnliga svenska rymdturisten. Att sväva tyngdlöst och betrakta jorden från ovan har länge varit en dröm – som känts omöjlig – för Renata Chlumska. På samma sätt som en bestigning av Mount Everest kändes omöjlig när hon växte upp i Skåne. Den var bara för en elit och inget som hon kunde matcha.
– Rymdresor var något som skulle ske i framtiden och nu är vi där. Det känns magiskt och jag är inte ett dugg orolig. Richard Branson och hans familj ska ju åka i första kärran.
För över ett år sedan fick Renata Chlumska ett meddelande på mobilen från Andreas Axelson på Nätresebyrån, en av tre återförsäljare av rymdresor i Sverige. När han sa att han hade den perfekta resan för Renata blev hon så till sig att hon råkade radera meddelandet. Som tur var ringde han igen och frågade om hon var intresserad.   
– Det är klart, sa jag utan att tveka många sekunder. Fast då trodde jag förstås att han skulle betala, säger hon med ett stort skratt.
I stället fick hon gå till banken och låna 200 000 dollar, som med ränta beräknas bli närmare 2 miljoner i lånekostnader. För det fick hon biljett nummer 192. 
– Vissa köper bilar, andra investerar i andra saker. För mig är det inte bara en otrolig dröm utan också en investering, eftersom äventyr är vad jag livnär mig på. Och rymd-äventyret kostar inte mer än mina vanliga expeditioner, min USA-expedition var till och med dyrare.
Hemma i Jönköping, som är hennes bas, finns sambon Christer och deras tre barn. Här är det små äventyr som gäller, som att leta kottar tillsammans med ettåringen. Mannen är inte äventyrare, men entreprenör. Och han är inte den oroliga typen – då skulle det knappast gå att leva med Renata.
– Han sa genast: ”Vad kul!” Kanske han inte tyckte det var lika kul när jag sa att jag måste låna miljoner, skämtar hon.
Visst kan även Renata känna rädsla, men under expeditioner har hon tränat sig i svåra situationer och då blir rädsla bara ett sätt att fokusera. Hemma kan hon oroa sig precis som vanliga människor, till exempel för att något ska hända barnen.
– När jag började med föreläsningar var jag så nervös att jag ville kräkas. Jag kunde nästan ha kört av vägen med flit för att slippa gå upp på scenen. I stället bestämde jag mig för att lägga energin på att klara av det och nu för tiden är det bara roligt.
Nu väntar åter en hektisk period av minutiösa förberedelser. Hon ska träna i tyngdlösa tillstånd, prova g-kraftcentrifuger, kanske träffa Christer Fuglesang och även förbereda sig mentalt. Det handlar om att ha en målbild. Innan hon klättrade upp på Mount Everest såg hon sig själv på toppen tusentals gånger.  
– Vi är bara tyngdlösa fem, sex minuter och då vill jag inte ödsla energi på att fundera på vad som händer utan bara uppleva.
 
Tanken är att Renata Chlumska ska få payoff på sin investering och hitta samarbetspartners. Det kan handla om allt från att testa nya rymdmaterial och rymdkläder till att vara ambassadör för Spaceport Sweden, som ska marknadsföra Kiruna som en av de kommande rymdhamnarna för Virgin Galactics. 
Om ett och ett halvt till två år väntas Renata ge sig av på sin tre timmar långa rymdfärd med start från rymdhamnen i New Mexico. Men den som föreställer sig Renata Chlumska i otymplig bullig rymddräkt och rund hjälm på väg ut till en rymdfärja som sprutar eld ifrån baken lär bli besviken. Rymdfärjan ser ut som ett litet flygplan som kopplas ihop med ett moderplan och startar från en vanlig startbana. Färjan med de två piloterna och de sex rymdturisterna i smidiga dräkter kopplas loss runt 12 mil övanför jordens yta. Höjdpunkten blir att i fem, sex minuter sväva i tyngdlöshet ett par mil utanför atmosfärens gräns.
– Om alla människor kunde få se jorden på avstånd, genom den tunna atmosfären, kanske vi skulle värna lite mer om miljön och våra naturtillgångar.
Ja, miljön då? Hur går Renatas miljöengagemang ihop med rymdresorna? Den frågan ställde sig Renata också i början.
– Helt miljövänligt är det förstås inte, men en sådan här rymdtur motsvarar inte mer än sex resor till New York. Med tanke på att jag cyklat och paddlat en del har jag kanske kompenserat för det, säger hon med ett leende.
Musiken höjs och folk börjar droppa in på after work i Nordic Lights lobby. Renata Chlumska tar en klunk av sin Coca-Cola och tänker efter. Hon ser vän och på gränsen till späd ut i sin blekrosa kofta. Ändå inser man att här sitter en vältränad kvinna med nerver av stål.
– Rymdforskningen kommer att komma jorden till nytta i framtiden. Det handlar till exempel om nya typer av bränslen – bränslet i rymdmotorer är på gränsen till miljövänligt – och effektivare motorer.
 
När Renata var liten ville hon bli allt från veterinär och kirurg till idrottslärare. Men äventyrare? Hur blir man det? Visst hade hon alltid gillat strapatser och att vara ute i naturen. Och att åka på semester med tält och stormkök med sina tjeckiska föräldrar och ta dagen som den kom. Hon blev uppfostrad i andan ”det här klarar du”. Men kanske var det först när hon 21 år gammal jobbade på Skånes Idrottsförbund och bestämde sig för att anlita en viss äventyrare vid namn Göran Kropp som föreläsare, som något hände i henne.
– När han pratade gick det för första gången upp för mig att om man brinner tillräckligt mycket och är beredd att kämpa kan man livnära sig på vad som helst, oavsett om det är som författare, konstnär eller äventyrare.
Göran Kropp och Renata Chlumska blev snart Sveriges mest omtalade par i äventyr. År 2000 började de planera en stor expedition, att paddla kajak, cykla och åka inlines runt 48 av USA:s stater.
Drömmen kraschade när Göran omkom i en klättringsolycka. Allt blev svart och Renata föll så långt ner som man kan göra. Att genomföra drömresan på egen hand blev ett mål att hålla sig till när allt annat kändes svårt. Hon valde att inte bli rädd.
Olyckor kan hända, det går att minimera men inte eliminera riskerna.
– När Göran förolyckades blev det tydligt för mig att vi har en begränsad tid på jorden, som jag vill få ut så mycket som möjligt av. Jag tycker inte att jag riskerar att förkorta mitt liv genom mina äventyr. En olycka kan lika gärna hända när jag kör hem på halkiga vägar från en föreläsning.
Känslan av lycka var obeskrivlig när Renata hoppade i kanoten och paddlade i väg efter fem års förberedelser.
– Jag paddlade i Stilla havet med delfiner och späckhuggare, i extrem natur och i extrem stadsmiljö utanför New York och San Francisco. Och när jag kom cyklande med min kanot genom öknen gjorde folk stora ögon och undrade om jag åkt vilse.
När hon 439 dagar och 18 200 kilometer senare avslutade resan i Seattle utnämnde borgmästaren dagen till Renata Chlumskas dag.     
Det är äventyr hon brinner för. Och för att resa.
– Att resa är ett sätt att förlänga livet. Om du reser till en ny plats där du inte varit tidigare känns den första dagen mycket längre än en vanlig dag hemma, som tar slut innan du hunnit blinka.
När jag frågar vart hennes senaste resa gick grimaserar hon.
–  Ja, nu solkar jag väl min image. I januari var hela familjen på chartersemester på Kanarieöarna och jag tillbringade en vecka i barnpoolen. Det var en jättebra semester, man kan inte jaga nya stora äventyr hela tiden. Då tror jag inte man blir lycklig. 
Att allt är möjligt bara man vågar tro på sig själv och satsar stenhårt är temat på Renata Chlumskas föreläsningar. Mina tankar går till showen Ljust och fräscht, där Fredrik Lindström och Henrik Schyffert raljerar över alla äventyrare som föreläser för kommunanställda om att uppfylla drömmar. Hur ska den SL-anställde i spärren uppfylla sina?
– Alla behöver inte åka till rymden. Efter mina föreläsningar kommer ofta folk fram och säger att nu ska de minsann ta tag i det där de gått och funderat på. Det gäller att hitta äventyren i sin vardag.
  
Hon vill att hennes äventyr ska bli mer interaktiva. På hennes sajt Expedition 2.0 kan människor ge förslag på vad de tycker att Renata ska göra härnäst eller få hjälp att uppfylla sina drömmar. I vår ska hon till exempel cykla Vätternrundan med en grupp människor som aldrig cyklat tidigare.   
Vanliga människors äventyr bidrar hon också till på sin gård Böda Äventyr på Öland, som hon driver tillsammans med sin sambo. På sommaren hyr de ut cyklar och kanoter och anordnar turer. Här ställer hon även ut sina saker från tidigare expeditioner.
– Här är vi också lite av pionjärer. Öland har stor potential och det finns mycket kvar att utveckla.
Rymdfärden är en del i något större. Först New Mexico och sedan gärna rymdtur från Kiruna.
– Men sedan vill jag såklart åka till månen. Folk trängs ju på Mount Everest, då måste man ju hitta andra ställen att klättra på.
Jag knäpper av bandspelaren. Rädd? Nej, inte för att inspelningen ska ha misslyckats. Men det kommer banne mig dröja många år innan jag vågar mig ut i rymden.
FAKTA RENATA CHLUMSKA
Namn: Renata Chlumska
Ålder: 37
Bor: Villa i Jönköping
Familj: Sambon Christer Rugestål,
entreprenör, och två söner, 1 år, 2,5 år,
samt bonusson 7 år.
Yrke: Äventyrare med eget föredrag. Genomför expeditioner, håller föreläsningar, driver  Böda Äventyr på Öland.
Utbildning: Treårig ekonomisk linje
på gymnasiet.
Bästa och sämsta egenskap: Envis.
På nattduksbordet: Richard Bransons Den globala entreprenören.
Dold sida: Åksjuk oavsett om det är resor med tåg, bil, båt eller buss.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024