Annons:

Big data – mycket information om folk

Vad är big data, och hur fungerar programmatiska annonsköp. Travel News krönikör Helena Sjögren från Etraveli Smart Media reder ut begreppen.

En allt större del av våra liv utspelar sig online. Digitaliseringen av hela vår tillvaro, av allt, har börjat. Och arbetar du på något sätt med marknadsföring befinner du dig mitt i det. Det råder inget tvivel om att data, och inte minst big data, ”stor data”, är en avgörande framgångsfaktor för ditt arbete. Oavsett om du är digital strateg på en stor mediebyrå, ansvarig för ditt företags globala affärsutveckling eller om du arbetar med marknadsföringen på en turistbyrå i Sveg.

Utvecklingen går väldigt fort nu och det kan vara svårt att hänga med. Alla vet inte hur man använder ”stor data”. Eller vilka frågor man ska ställa till alla experter som vill sälja på dig olika annonslösningar med  targeting, tracking, SSP, DSP, micro targeting, programmatic och annat. Och visst kan området verka krångligt, men det är inte i närheten av så avancerat som många vill få dig att tro, genom att använda en obscen mängd förkortningar och omskrivningar.

Jag arbetar med stor data hela dagarna. Både för att vi på Etraveli ska fatta rätt beslut och för att andra, till exempel kunder, ska göra det. Jag tänkte dela med mig av det jag har lärt mig genom åren, från allra första början. Nu snackar jag början-början, när vi sålde gif-annonser på internet högst upp till höger på Aftonbladets startsida, precis som man fortfarande gör i tryckta tidningar, jättekonstigt.

Här förklarar jag några av de viktigaste begreppen:

Big data – stor data – mycket information om folk
För oss som använder data till att sälja saker kan begreppet big data förklaras som: extremt mycket data om extremt många människor. Så mycket data om så många att det behövs stor datakraft för att hantera informationen. Men med rätt kraft kan vi dra slutsatser om vilka som är intresserade av att köpa våra produkter och tjänster. Vi kanske exempelvis kan se vilka som nyss köpt ett par skor och säljer du då skosnören är det jackpot.

Prediktionsalgoritmer – kluriga matematiska formler som gör att vi kan använda stor data
Lägger man samman en rad olika frågor om folks beteende på nätet hittar man samband som man aldrig hade kunnat ana; till exempel mellan favoritjuice, musiksmak och benägenhet att resa till Sveg. Bäst algoritmer på bäst data vinner. Man behöver tre saker: bra data, bra algoritmer och ett maskineri för att processa datan. För det sista måste man vända sig till någon som har rejäla resurser. Eller sätta upp maskineriet internt om plånboken finns och den håller som håller i den förstår hur viktigt det är.

Targeting – marknadsföring
Targeting är ett sannerligen konstigt begrepp. Det betyder målinriktad kommunikation, och det är väl självklart att man väljer vem man riktar budskapet till? Jag kallar det marknadsföring.

Retargeting – följ upp på dina besökare och tjata på dem tills de köper
Retargeting betyder att du vänder dig till dem som besökt din sida och försöker övertyga dem om att komma tillbaka och handla. Du annonserar alltså på andra sidor som de besöker efter att de har varit hos dig. Här gäller det att vara försiktig och inte tjata sönder folk. Det ska ske med lite stil och klass. För att kunna ägna dig åt retargeting behöver du något som kallas för cookie.

Cookie – spårare av webbplatsbesökare
En cookie gör det möjligt att återkoppla till de som besökt din sida. Tänk dig att James Bond sätter en sändare på skurkens bil för att sedan kunna följa honom. Så funkar en cookie. Du kan följa dina besökare när de surfar vidare och locka tillbaka dem. Det är självfallet känsligt och här behöver du arbeta med ansvarsfulla partners och inte irritera dina besökare.

Modulerad data – tvillingar
Modulerad data är ett begrepp som är värt att känna till. Det betyder i korthet att man speglar redan befintliga kunder. Man hittar gemensamma nämnare och använder en dessa för att identifiera likadana människor, det vill säga potentiella kunder. OBS: här är det viktigt att vi utgår från färsk data så att de inte hunnit göra sitt köp.

Programmatic – programmatiska annonsköp – automatiserad handel med annonser
När du har bestämt dig för sätta igång med digital annonsering, kan du antingen, på traditionellt sätt, handla annonsutrymme direkt av olika annonsäljare. Se då till att deras plattformar har tillgång till bra data, gärna data som är baserad på individers köp och inte bara surfbeteenden. Alternativet är att du använder dig av programmatic för att köpa annonsplatser. Programmatic gör att din annons visas på flera olika webbplatser som presumtiva kunder besöker. Köpen av annonsplats sker automatiskt. På rätt sätt sker köpen utifrån olika parametrar som du själv har valt med insikt om dina kunder. Först då Programmatic briljant. Programmatic är alltså inte en annonskanal, utan ett automatiserat sätt att köpa och sälja digitala annonser.

Arbetar du med marknadsföring eller försäljning är det dags att hoppa på det här tåget och börja läsa in dig, i morgon kommer det att vara ännu krångligare och innan du vet ordet av så är all marknadsföring digital. För det här är inte slutet på den stora datans utveckling. Det är inte ens början på slutet. Men kanske slutet på början. Eller nått.

Helena Sjögren, direktör för Etraveli Smart Media
Travel News Studio den 13 juni kommer hon berätta mer om hur Etraveli Smart Media jobbar med programmatiska annonsköp.

3 kommentarer

  1. ESSA: ."..till exempel mellan favoritjuice, musiksmak och benägenhet att resa till Sveg..." Skrämmande att de rakt av snor folks data och uppgifter. Detta måste man sätta stopp för.
    • Helena Sjögren: Hej Essa! Vi, som övriga seriösa aktörer, följer helt EU’s regelverk för hanteringen av data. Datan är avpersonifierad. Hoppas vi ses på Travel News Studio den 13:e. Sök gärna upp mig så kan vi diskutera vidare där, det är ett ämne där det krävs transparens och tydlighet. Trevlig helg! Hälsningar Helena
  2. Helena Sjögren: Hej Essa! Vi, som övriga seriösa aktörer, följer helt EU’s regelverk för hanteringen av data. Datan är avpersonifierad. Hoppas vi ses på Travel News Studio den 13:e. Sök gärna upp mig så kan vi diskutera vidare där, det är ett ämne där det krävs transparens och tydlighet. Trevlig helg! Hälsningar Helena