Annons:

KRÖNIKA: Mobil syrebrist i branschen

Resebranschen andas inte mobilt trots att mobilen är resenärernas andra skärm. Det öppnar ett fönster för nya aktörer.

Det räcker att studera medpassagerarna på vilket pendeltåg som helst för att samla argument för ökat fokus på den mobila kanalen. EU:s krav på att avskaffa dyra roamingpriser inom EU inom tre år är ytterligare fotogen på mobilbranden som ingen kan släcka. Många stirrar sig blinda på den låga konverteringsgraden i mobilen och glömmer mobilens betydelse i researchfasen inför ett köp.
Mobilen har även en roll inom marknadsföring. Framför tv:n föredrar fler mobilen framför datorn som andra skärm. Varje ny rapport om mobilanvändandet borde oroa ansvariga för den digitala utvecklingen inom reseföretagen. Snabbheten i utvecklingen öppnar fönster för nya aktörer att ändra på styrkeförhållanden på resemarknaden.
Det är den lekfulla konsumenten som styr den mobila utvecklingen – inte företagens ledningsgrupper. Mobilen är närmare användaren än datorn, därför formas mobilen mer efter användarnas behov än vad pc:n någonsin gjort. Därför är det svårt att veta vilken app eller tjänst som kommer att bli nästa mobilkomet. Om avslutet sker i butik, telefon eller på dator spelar mindre roll. Må bästa skärm vinna. Glöm inte att vi är lekfulla av naturen.

Kommentarer är stängda.