Annons:

Välkommen till den digitala flygplatsen

Vi checkas in automatiskt redan vid flygplatsdörrarna – och reser med digitalt integrerad bagagetagg i resväskan. Henrik Littorin ger sina visioner om framtidens flygplatser.

Resenärerna använder allt fler mobila och automatiserade tjänster både på marken och i luften. Det kommer säkerligen också att göra processerna på flygplatsen allt mer digital. I dagsläget sker en oerhört snabb ökning av andelen resenärer som checkar in digitalt. Det här gör att begreppet incheckning så som vi känner det troligtvis kommer att vara försvunnet om några år. Ett NFC-chip (Near Field Communication)eller liknande i resenärens smartphone kommer att tala om för alla system när passageraren passerar genom dörrarna på flygplatsen. Har man handbagage kommer man alltid att kunna gå direkt till säkerhetskontrollen där en automatiserad gränskontroll på några sekunder säkerställer identiteten på utrikesresenärerna. Sedan vidare genom en säkerhetskontroll som, om myndigheter och övriga aktörer kan komma överens, skulle kunna bestå av en tunnel som man bara går igenom med kläder och allt för att några sekunder senare vara på ”rätt sida”. Där kommer man att via sin smartphone guidas till rätt gate i rätt tid. En gate som kommer att vara automatiserad och där det räcker med att hålla upp sin smartphone eller liknande för att dörrarna ska öppnas och planet boardas. Med dessa lösningar skulle en stor del av flygplatsupplevelsen kunna klaras helt automatiskt, utan köer och med en mycket hög förutsägbarhet genom hela flödet.   

Om vi backar några steg i processen så är incheckning av väskor fortfarande det som både resenärer och flygplatser upplever som ett av de största hindren mot en smidig och automatiserad process. Som tur är går utvecklingen snabbt framåt även här. Om några år kommer bagagetaggen att skrivas ut och appliceras hemma och på sikt även vara digitalt integrerad i resväskan. På flygplatsen blir då enda insatsen att gå med väskan till en automat där man i princip bara lämnar sin väska för att sedan kasta sig in i resten av det automatiserade flödet.

För flygplatserna kommer denna utveckling att göra det enklare att  optimera passagerarflöden samt att spåra både resenärer och bagage. Det kommer även att gå enklare att i realtid hjälpa passagerare att hitta rätt, att få hjälp med marktransporter, att rikta erbjudanden och mycket mer. För resenärerna kommer det att skapa en lugnare, intuitivare och mer förutsägbar process som dessutom kommer att kunna se relativt likadan ut var man än befinner sig i världen. Flyget är det enda transportslag där passagerarna i princip fullt ut bekostar infrastrukturen. Att de investeringar som denna utveckling kräver i slutänden behöver tas ut via biljettpriset riskerar förstås att skapa en viss tröghet i införandet. Vi får dock hoppas att nyttorna och de ökade intäktsmöjligheter är högre än de initiala kostnaderna. Lyckas branschen även enas om globala standarder skulle flera av dessa nya lösningar kunna vara på plats ganska snart.  

Under den närmaste tioårsperioden kommer över 300 helt nya flygplatser att byggas i Asien. Dessa kommer att byggas utifrån en värld där allt och alla är uppkopplade. I Europa är vi ofta hänvisade till flygplatser som byggdes innan någon ens hade hört talas om mobiltelefoner. Genom att snegla på hur man utformar dessa helt nya flygplatser tror jag att vi i Europa kan lära oss mycket när det nu är dags för oss att utveckla våra flygplatser utifrån en ny verklighet och fullt ut dra nytta av framtidens digitala möjligheter.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024