Travel News Market, det är den branschmässa som Travel News nu lanserar. Det blir en heldag den 10 november i moderna lokaler inne i Friends Arena i Solna. Initiativtagare är Travel News vd Nils Norberg.
– Det saknas en riktig branschdag i Sverige. Många aktörer gör olika event, men något samlat grepp finns inte, säger Nils Norberg.
Tillsammans med Andréas Näsman, som är projektledare för evenemanget, jobbar han nu med att få bland annat svenska och utländska destinationer, flygbolag, hotell och leverantörer att ställa ut. Andréas Näsman jobbar med allt från införsäljning till utformning.
– Här ska man kunna träffa dem man vill träffa, oavsett om det är hotell eller destinationer. Och de ska också kunna träffa rätt producenter eller resebyråer. Det är utmaningen, att få både rätt utställare och rätt besökare som behöver varandra. Det här ska bli en heldag som resebranschen känner fyller ett syfte, säger Andréas Näsman.
För besökare är mässan gratis. I anslutning arrangeras även Travel News återkommande seminarium Travel News Studio och på kvällen blir det fest.
Evenemanget kommer inte att påverka Grand Travel Award alls.
– Det här är bredare där alla i resebranschen ges möjlighet att nätverka, säger Nils Norberg.
Datumet den 10 november är dagen efter att resemässan WTM i London avslutas, vilket Nils Norberg ser som en fördel.
– På så sätt hoppas vi kunna få även långväga utställare att passa på att visa upp sig för den nordiska resemarknaden. Vi samarbetar även med organisationer som Antor och SRF, vilket vi tror ger många utställare.
Projektledaren Andréas Näsman har en bakgrund bland annat som chef för Visit Denmark och för Visit Norway, samt som näringslivschef för Gävle kommun. Nu är han konsult och föreläsare.
– Det är ett forum för det personliga mötet vi vill skapa. Vi anser att det finns en lucka i marknaden, säger han.
8 kommentarer