Annons:

Första Stordalen-hotellet i konkurs: ”Aldrig hänt förut”

Den norske hotellmagnaten Petter Stordalens hotell Comfort Hotel Stavanger försätts i konkurs, rapporterar E24. Det är första gången någonsin som något av Stordalens hotell går omkull, säger Nordic Choices koncernchef Torgeir Silseth till norska Aftenbladet. – Vi har kämpat ett tag där och nu är det helt enkelt inte försvarbart att driva hotellet längre, säger han.

Stordalen har varit i branschen i 25 år och i dagsläget uppgår beståndet till 200 hotell i Norden.

– Ändå har det här aldrig hänt förut. Det visar vilken extrem situation vi befinner oss i. Det är väldigt ovanligt för oss, säger Silseth till tidningen.

6 kommentarer

  1. Thomas Larsson: Stordalen sätt Dina hotell VDar på provision, risken är att leenden inte då blir lika breda. Hela Sverige, Norge, Skandinavien, världen går på provision man tillverkar varor tjänster ställer ut till marknadsplatsen, om de är bra eller behov finns köper någon, och återkommer troligtvis flera gånger, om dåliga så är det ut. Svårare än så är inte kapitalismen. Varför ska en affärsverksamhet ha en som leder och som ska generera resultat ha en fast orealistiskt hög lön? och de som gör jobben usel tim lön, som städerskor serveringspersonal etc???? Dags för ett nytt ekonomiskt system, det här är för orättvist och det fungerar inte, det visar väl den rådande marknads situationen.
  2. Anna: Det kräver att folk förstår att det inte kostar 599kr att bo en natt på hotell eller att flyga tor till London. Att man är villig att betala vad det faktiskt behöver kosta.
  3. Gurkan: Folk måste lära sig att betala vad de kostar. Vill man bara betala 599 får man ett skitigt rum på Comfort utan service. Betalar man 1999 får man ett rum med toppstandard och service på Clarion. Någon gång måste kunden lära sig att man får det man betalar för. Där är Radisson ett fördöme, de håller sin kvalite mot rätt pris.
  4. Thomas Larsson: Det är väl vdn som sätter priserna? Oavsett i affärer det är aldrig marknaden det är fel på, priser kan aldrig vara högre än kunder är beredd att betala. Pengar till löner kan bara komma från verksamheten, så det är bara att anpassa sig.
  5. Sture Lur: En sund och hälsosam affär är att låta kunden betala för vad varan de facto kostar så att det leder till vinst. Inte att låta personalen med usla villkor och minimilöner se till att det blir vinst.
  6. jesper: till Thomas Larsson. Chefer på NCH har bonusar om de möter sina mål appråpå din kritik om provision. Huruvida övriga personal så som reception, housekeeping, restaurang etc skall ha provision för, tex merförsäljning bestämmer respektive VD om. Så har du lite mer kött på benen i ditt viftande om kritik. När det kommer till priser är det marknaden som sätter priserna. Alltså uppfattat värde. Det är pris i relation till uppfattad service, kvalitet och konkurrenters prissättning som styr din egen prissättning. Om du som VD sätter ett högt pris får du inga gäster enligt tidigare nämnda faktorer. Hoppas det hjälper i din kritik framåt...