Annons:

Debatt: ”Kolla upp eventbyrån i förväg”

Eventbranschen har på senare tid drabbats av konkurser, polisanmälningar och annat. Vi som verkar i branschen behöver bli bättre på att i förväg kolla upp våra samarbetspartners. Det skriver Kerstin Öhman från BSC Business Service Club i en debattartikel.

Den senaste tiden har det förekommit konkurser, polisanmälningar, indragna tillstånd och annat inom eventbranschen. Därför känns det aktuellt och angeläget att diskutera eventbranschens rykte: Är vi seriösa nog och används de kontrollsystem som finns?

Vad kan man göra för att skydda sig? Det beror på i vilken del av branschen man verkar.

Beställare av möten, events och resor
Det vore bra om beställare i högre grad än i dag kollar upp den eventbyrå, anläggning eller researrangör man samarbetar med vad gäller ekonomisk status och historik innan man skriver på för ett samarbete eller bekräftar en offert. Även kontroller av att erforderliga garantier finns ställda hos Kammarkollegiet för utlandsresor kan bespara obehagliga överraskningar i framtiden.

Många företag och koncerner har strikta inköpsrutiner generellt, men när det kommer till möten, resor och events verkar dessa rutiner inte alltid finnas eller följas.

Leverantörer i mötes- och eventbranschen
Många av leverantörerna i branschen är mindre företag som är extra sårbara för uteblivna betalningar, och alla har inte de resurser som de större kedjorna har kring ekonomiska rutiner och strategier. Det finns bra verktyg som kan hjälpa till i denna process, och som minskar risken för att bli överraskad av en konkurs hos en partner.

Bra rutiner för kreditkontroll av beställaren behövs, oavsett om det är ett eventbolag eller en slutkund. Samma risk kan föreligga hos alla företag och en bevakning så att eventuella förändringar i ekonomin uppmärksammas är en typ av skydd som alla vi företagare behöver.

Även en god faktura- och inkassorutin kan stötta, och vid obetalda fakturor kommer den informationen in i kreditupplysningssystemen – så att andra kan varnas för företaget.

Man kan så klart aldrig gardera sig mot allt, men man kan minimera riskerna. Det är inte svårt, ingen raketforskning, det är bara rutiner som ska till och ska följas.

Om vi på något vis kunde uppmuntra och upplysa beställarna av event, möten, konferenser, resor och nöjen att kolla sina partners innan beställning skulle vi få en naturlig och positiv sanering av vår bransch. Detta gäller oavsett om beställaren vill ha hjälpen av ett eventbolag eller om de vill boka direkt hos en anläggning, ett hotell eller liknande. Underleverantörer skulle oftare få betalt, eftersom merparten av affärerna och kunderna skulle gå till de företag som sköts klanderfritt och professionellt.
Alla vi aktörer i eventbranschen har vår viktiga funktion att fylla, och vi borde tillsammans arbeta mot en vision om gott rykte och seriösa aktörer. Vi på BSC skulle gärna vara delaktiga på något vis i att branschen gjorde något positivt i denna fråga. Vi är öppna för samarbeten och idéer med olika aktörer.

Kerstin Öhman, BSC Business Service Club, en fullservicebyrå inom event, konferens, resor och nöjen.

Läs också: Storkonkurs slog hårt – hon polisanmälde

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024