Annons:

Premium Foto: Unsplash

EU-ministrar eniga: Ersättning vid flygförseningar ska minska 

EU:s transportministrar har enats om omfattande ändringar i förordning 261 om flygpassagerares rättigheter. Ersättningsnivåerna ska minska – och nya trösklar för när ersättning blir aktuell införas.

Det är första gången sedan införandet 2004 som regelverket justeras. Den mest omdiskuterade förändringen gäller tidsgränserna för kompensation. För kort- och medeldistansflyg (upp till 3 500 kilometer) höjs tröskeln från tre till fyra timmars försening. För långdistansflyg (över 3 500 kilometer) höjs gränsen från fyra till sex timmar.

Även beloppen sänks. För kortare flyg sjunker ersättningen från 400 till 300 euro (från cirka 4 391 till 3 293 kronor). För längre flyg från 600 till 500 euro (cirka 6 587 till 5 489 kronor kronor).

Flygbolagen får fortsatt endast neka ersättning vid ”extraordinära och oundvikliga omständigheter”, men måste kunna visa att de aktivt försökt mildra effekterna av förseningen eller det inställda flyget.

Branschorganisationen Airlines for Europe (A4E), som representerar flera av Europas största flygbolag, är kritisk till kompromissen. Enligt vd Ourania Georgoutsakou har medlemsländerna urvattnat EU-kommissionens ursprungliga förslag, vilket riskerar att öka komplexiteten snarare än att förenkla.

– Europa har väntat i tolv år på tydliga och fungerande passagerarrättigheter, och medlemsstaterna har nu snubblat på mållinjen, säger hon.

Flygbolagen har tidigare föreslagit att ersättning endast ska gälla vid förseningar över fem timmar på kortdistansflyg och över nio timmar på långdistans. Detta avslogs.

Enligt Polens infrastrukturminister Dariusz Klimczak omfattar uppgörelsen över 30 nya passagerarrättigheter. Bland annat föreslås att resenärer ska ha rätt att bli ombokade ”så fort som möjligt”, även med andra bolag eller med alternativa färdsätt. Om ombokning inte erbjuds inom tre timmar kan passagerare enligt förslaget själva organisera sin resa och har rätt kräva ersättning upp till 400 procent av ursprungsbiljettens värde.

Ändringarna omfattar även förtydliganden kring rätten till mat, dryck, övernattning och möjligheten att lämna planet vid långa förseningar ombord. Samt nya krav på flygbolagen kring information och hantering av ersättningsanspråk.

Nästa steg är granskning i Europaparlamentet innan regelverket kan träda i kraft.