Annons:

”Konkurrensen har ökat markant”

Etraveli och dess varumärken behandlas på precis samma sätt som alla andra aktörer. Det svarar Kristoffer Rengfors på Flygresor.se om kritiken från Flygstolen. ”De som klarat skiftet att sälja via mobiltelefonen går det mycket bättre för.”

Travel News kunde tidigare i dag rapportera att onlineresebyrån Flygstolen väljer att avbryta samarbetet med meta-söktjänsten Flygresor.se, som ägs av Etraveli.

– Vi känner att Flygresor.se inte agerar opartiskt, utan främjar de egna varumärkena, sa Flygstolens vd Linda Bjernstål.

Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se, bekräftar att Flygstolen valt att inte förlänga avtalet.

– Det tycker vi är jättetrist såklart, säger Kristoffer Rengfors.

Linda Bjernstål påstår att ni inte agerar opartiskt, hur kommenterar du det?
– Det är såklart helt felaktigt. Etraveli är visserligen ett ägarbolag till oss, men de betalar minst lika mycket eller mer än alla andra till oss. De behandlas precis likadant i alla aspekter som alla andra kunder. Det skulle inte gå för oss att bedriva en jämförelsesajt om vi inte låter alla vara med på samma villkor.

Så ni främjar inte visningar av Etravlis andra varumärken mer än externa aktörer?
– Nej. När du gör en sökning hos oss får alla aktörer svara på den med sina resor, vilka priser, byten med mera de har på den sträckan. Sedan rangordnar vi efter de snabbaste eller de billigaste eller en kombination. Där tas ingen hänsyn till vilket bolag det är. Alla konkurrerar på precis samma villkor.

Och det är inga skillnader i prispåslag som ni gör på olika aktörer?
– Nej, Etraveli betalar lika mycket eller mer än merparten som är med. Vi förhandlar självklart med olika aktörer om vilket pris de ska betala, men Etraveli betalar marknadsmässigt pris, det är inget snack om den saken.

Linda Bjernstål hävdar i sin kritik att det finns en osund prissättning mellan onlineresebyråer som inte ägs av Etravli, och att den situationen har eskalerat det senaste halvåret. Kristoffer Rengfors kommenterar det så här:

– Jag har tittat på våra siffror. Det som har hänt är att konkurrensen totalt har ökat markant det senaste halvåret. De som klarat skiftet att sälja via mobiltelefonen går det mycket bättre för.

Säger du att Flygstolen är sämre på att sälja via mobilen än andra?
– Jag säger att det finns ett antal aktörer som är väldigt duktiga på det. Jag säger inte att Flygstolen är dåliga på det. För de – både svenska och utländska resebyråer – som är bättre på det har det gått väldigt mycket bättre det senaste halvåret. Det har pratats om mobilen länge, men nu när man ser att kunderna vill köpa på mobilen blir det en extra konkurrensfaktor för dem som verkligen klarar det steget. Men det har inget med Etraveli versus andra att göra, det är det senaste halvårets konkurrenstrend.

Kommentarer är stängda.