Annons:

Momondo vinner meta flyg för andra året i rad

Momondo har Sveriges bästa resesajt i kategorin: meta flyg. Här berättar marknadschef Per Christiansen om den digitala kundresan, hur det är att arbeta i en globala resekoncern och sin drömresa. Bakom undersökningen finns Nordic Bench.

Ni vinner för andra året i rad. Få andra bolag har lyckats med detta. Hur känns det?
Det känns fantastiskt. Vi är så glada över denna utmärkelsen som vi nu vinner för andra året i rad. Vi ställer oss självklart ödmjuka inför detta erkännande, men uppskattar även att vårt hårda arbete för att skapa den bästa produkten för svenska resenärer blir belyst. Såväl vad gäller UX, transparens, design och hela vårt varumärke.
Varför tror ni att ni vinner?
Utöver att det finns en stor varumärkeskännedom kring momondo bland svenska resenärer, tror vi att huvudorsaken är att vi kontinuerligt fortsätter att utveckla vår produkt. Vår kärnprodukt är prisjämförelse, och denna förfinas ständigt för att vi ska kunna leverera den bästa möjliga användarupplevelsen, samtidigt som vi även ständigt arbetar för att introducera nya funktioner som våra konsumenter efterfrågar och kan gynnas av.

Vad har ni gjort för digitala innovationer under 2019?

Innan Boeing 737 MAX 8 stoppades, utvecklade vi på efterfrågan av våra användare ett filter vilket tillät konsumenterna att filtrera resultatet utifrån den flygplanstyp de föredrar. En annan viktig nyhet för oss var vår Carry-On Checker, där vi med Augmented Reality hjälper svenskarna att mäta sitt kabinbagage och därigenom skapa en överblick kring huruvida bagaget ryms inom flygbolagens regleringar för handbagage.

Vad kan bli bättre 2020?

För oss är det viktigaste att vi ständigt utvecklas och förnyas, för att kunna fortsätta anpassa oss till svenska resenärers behov och beteendemönster, och därmed förbli relevanta för ett så brett spektrum av våra användare som möjligt.

Hur ser en typisk digital kundresa på Momondo ut?

Kundresan inom resor är ofta mycket individuella och skiljer sig mycket från situation till situation. Det kan finnas flera kontaktpunkter i en kundresa, där vårt jobb blir att göra oss relevanta för resenären i så många kontaktpunkter som möjligt. En typisk digital kundresa börjar på en av momondos plattformar, där resenärer inspireras av flygresor som matchar deras preferenser för pris och tid. Därefter kan du markera det mest intressanta erbjudandet som en favorit och hitta ett hotell som matchar destinationen. När du har bestämt dig för ditt favoriterbjudande bokar du därefter via en av våra partnersajter. Du kan även sammanställa dina reseplaner i momondo-appen med MyTrips-funktionen, så all din information samlas på ett ställe. Om du på avresedagen känner dig osäker på om du får ha ditt handbagage med dig ombord, kan du snabbt skanna det med momondos Carry-On Checker och snabbt skapa dig en överblick över situationen.

Ni är del av Booking.com fördelar och nackdelar med detta?

Momondo drivs faktiskt av KAYAK som i sin tur är en del av Booking Holdings Inc., som bland annat äger och driver Booking.com som ett av sina globala varumärken. Detta ser vi som en stor fördel eftersom det skapar en global förankring på en annars väldigt konkurrenskraftig marknad. För KAYAK betyder det till exempel att vi hanterar över 6 miljarder sökningar årligen över våra plattformar.

Reseindustrins största utmaning?

Vi har tidigare talat om att det finns ökad medvetenhet hos resenärer kring att resa med en större omtanke och omsorg för världen. Därför råder det ingen tvekan om att detta är en utmaning som aktörer inom resebranschen måste fortsätta att ta hänsyn till – det finns en enorm efterfrågan från resenärer samt stora möjligheter för de reseleverantörer som på bästa sätt kan möta konsumenternas förväntningar. Sammantaget har den yngre generationen helt olika krav och förväntningar, och ett annat digitalt beteende som ställer nya krav på företag. En utveckling som vi naturligtvis följer noggrant.

Per Christiansen från Momondo håller föredrag på Grand Travel Award.

Namn: Per Christiansen
Titel: VP, EMEA Marketing
Familj: Fru och två barn i åldrarna 7 och 10.
Ålder: 43
Bor: Rodovre, Danmark
Senaste resa: Berlin (Jobbresa) & Sverige (Semester)
Favorithotell: Hotel Martinez, Cannes
Favoritfärjebolag: Det billigste alternativet.
Favoritreseapp: Självklart momondo!
Flygbolag som jag helst reser med: Det bolag som har det lägsta priset och kortast restid.
Favoritdestination: Småland i Sverige.
Min drömresa: Roadtrip genom USA tillsammans med min fru.
Detta vet vi inte om dig: I samband med att vi gjorde DNA Journey dna-testade vi alla som ville på momondo, där bland andra jag möttes av insikten att jag inte är 100% dansk. Snarare tvärtom, då det visade sig att jag är 39 procent svensk, 36% norsk, 15% engelsk och 10% tysk.

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024