SAS kommenterar kritiken i ett uttalande genom presstjänsten, där man skriver att medarbetare ”nu arbetar med att hitta hotellrum till dem som ännu inte fått något”.
Sedan Kanarieöarna svepts in i den kraftiga sandstormen från Sahara under lördagen sitter hundratals svenskar strandsatta på flygplatsen på Gran Canaria och väntar på att få komma på ett flygplan. Andra väntar i stället i Portugal och på Teneriffa på att få komma till Gran Canaria. Dessutom har plan från Sverige till Kanarieöarna ställts in eller är kraftigt försenade.
FAKTA: SÅ REKLAMERAR DU EN FLYGRESA
Om du vill reklamera en flygresa ska du i första hand kontakta flygbolaget inom två månader via brev, e-post eller flygbolagets webbplats. Ange att du vill ha ersättning och varför. Spara kvitton på dina utlägg och kopior på det du skickar.
Om du inte får ett tillfredsställande svar – eller inget svar alls – kan du vända dig till Hallå konsument eller en konsumentvägledare i din kommun för mer information om dina rättigheter.
Om flygbolaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du anmäla till Konsumentverket via post eller webbanmälan på myndighetens hemsida.
Källa: Konsumentverket
2 kommentarer