Annons:

Över tusen resenärer fast på Kanarieöarna

SAS-resenärer som tvingats övernatta på flygplatsen på Gran Canaria är kritiska. Först i eftermiddag fick Anne Christine Andréen Burman besked om att planet inte kommer att lyfta förrän tidigast måndag. – Bristen på information har varit katastrofal, säger hon till Dagens Nyheter. Idag måndag har flygplatsen öppnat, men med begränsad trafik.

SAS kommenterar kritiken i ett uttalande genom presstjänsten, där man skriver att medarbetare ”nu arbetar med att hitta hotellrum till dem som ännu inte fått något”.

Sedan Kanarieöarna svepts in i den kraftiga sandstormen från Sahara under lördagen sitter hundratals svenskar strandsatta på flygplatsen på Gran Canaria och väntar på att få komma på ett flygplan. Andra väntar i stället i Portugal och på Teneriffa på att få komma till Gran Canaria. Dessutom har plan från Sverige till Kanarieöarna ställts in eller är kraftigt försenade.

En hel del av bolagets kunder tvingades sova på flygplatsen natten till söndagen eftersom de inte hade lyckats hitta hotell åt dem. Situationen är liknande natten till måndagen, uppger Ving.

FAKTA: SÅ REKLAMERAR DU EN FLYGRESA

Om du vill reklamera en flygresa ska du i första hand kontakta flygbolaget inom två månader via brev, e-post eller flygbolagets webbplats. Ange att du vill ha ersättning och varför. Spara kvitton på dina utlägg och kopior på det du skickar.

Om du inte får ett tillfredsställande svar – eller inget svar alls – kan du vända dig till Hallå konsument eller en konsumentvägledare i din kommun för mer information om dina rättigheter.

Om flygbolaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du anmäla till Konsumentverket via post eller webbanmälan på myndighetens hemsida.

Källa: Konsumentverket

2 kommentarer

  1. Flygkonsult: Inte flygbolagens fel att det är en pågående sandstorm. De som klagar skall vara glada att flygningarna ställts in. Inställda flighter beror på den enorma säkerhetsrisk vid in-,utflygning samt start o landning till detta område som denna sandstorm skapat.
  2. AgDa Stockholm: Varför klaga när man lever, för SAS är SÄKERHET viktigt, då sitter jag gärna på en stol på flygplatsen o väntar eller bokar ett eget hotellrum.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024