Annons:

Så är den svenska affärsresenären

Den svenska affärsresenären är punktlig och professionell. I alla fall enligt den svenska affärsresenären själv. Det visar en ny Sifo-undersökning.

 

Det Sifo som på uppdrag av Resia Företag genomfört i undersökning tagit reda på hur svenska affärsresenärer tror att de uppfattas utomlands.

ToppDe tre egenskaper som toppar undersökningens lista är att svenska affärsresenärer är punktliga, professionella och lätta att samarbeta med. Längre ner på listan hamnar egenskaperna blyga och tillbakadragna, konflikträdda, att vi tar lite plats i möten samt att vi är bestämda i våra åsikter.

Resultatet överraskar inte författaren och föreläsaren Colin Moon, kommunikationsexpert inom interkulturell kommunikation.

– Att svenskarna uppfattas som punktliga stämmer till hundra procent. Att komma i tid är helt enkelt ett mått på svenskarnas effektivitet. Även att svenskarna är lätta att samarbeta med – här i Sverige är vi duktiga på att skapa en teamkänsla på arbetsplatsen. En ökad självinsikt är nyckeln till framgångsrika internationella affärsrelationer, säger Colin Moon.

Så uppfattas svenska affärsresenärer utomlands
1. Att vi svenskar är så punktliga
2. Att vi svenskar är professionella
3. Att vi svenskar är lätta att samarbeta med
4. Att vi svenskar är jämställda
5. Att vi svenskar är sociala och trevliga
Källa: REsia Företag/Sifo

Undersökningen är genomförd av TNS SIFO. 1 120 intervjuer utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år och som har minst två resdagar om året i tjänsten.

Kommentarer är stängda.