Annons:

Så här tilltalar du unga

Sofia Rasmussen, grundare och vd på Rasmussen Analys, föreläste på Travel News Studio om hur dagens 16-29-åringar vill bli tilltalade, vem de har som förebilder och vad de värderar.

Sofia Rasmussen, grundare och vd på Rasmussen Analys, pratade på Travel News Studio om generationsskiften och hur generationen som internationellt kallas för millennials, de mellan 16-29-år, vill bli tilltalade på sociala medier.

Hon nämner tre viktiga faktorer:

Inspirera mig

Var ärlig mot mig

Involvera mig

Sociala medier, berättar Sofia Rasmussen har blivit ett filter för informationsspridning och ibland kan den som delar innehållet vara viktigare än vem som är själva källan till innehållet.

– Av den anledningen blir det viktigt att välja rätt sorts förebilder för unga, förebilder som står för sådant som den unga målgruppen tycker är viktigt.

Vad unga värderar högst i dag är inte det många äldre tror värderas högst.

– Enligt studien Ungdomsfokus 2016 som genomförts av Rasmussen Analys och Nyheter24-gruppen värderas inre harmoni högt av unga liksom att resa mycket (vilket lite går hand i hand). De här aspekterna är viktigast att uppnå för att bli riktigt nöjd med livet. Betydligt mindre viktigt är målet ”att bli känd” vilket många äldre tror är vad dagens unga vill.

Däremot lyssnar många unga, framförallt tjejer, på sina förebilder. Men förebilder är inte bara ”kändisar”. Det är kändisar som anses vara kreativa och stå för inre värden. Som Beyonce och Zara Larsson.

Sofia Rasmussen påpekar dock att kreativitet inte är vad äldre generationer ofta förknippar med kreativitet.

– Om man frågar dagens unga vilka kändisar som de anser är kreativa dyker inte bara konstnärer, författare och artistnamn upp. Istället är det ofta entreprenörerna som anses vara kreativa: som Blondinbella eller Elon Musk.

Att vara rebell är inget unga vill vara längre – åtminstone inte i ordets traditionella bemärkelse. Istället värderas inre harmoni, äkthet och familjen högt, och att hålla ihop familjen i många år. Det är ett värderingsskifte menar Sofia Rasmussen från tidigare generationer.

– Exempelvis har alkoholkonsumtionen gått ner bland dagens femtonåringar. För att ha en chans på arbetsmarknaden upplever kanske många att man måste ha en mer fläckfri bakgrund.

Egna varumärket värderas högt men framför allt handlar det om en strävan efter att hitta ett jobb där man får möjlighet att växa som människa. Statusbegreppet har därmed också förändrats. I dag är det mest statusfyllt att ha ett jobb som är så roligt och personligt utvecklande att man kan skryta om att man skulle kunna jobba med det även om man inte fick betalt för det.  En hög lön är inte viktigast när man frågar unga vad som gör en bra arbetsplats: trevliga kollegor och en chans att få utveckla sig värderas högre.

Vilka plattformar använder sig unga av i dag?

– Instagram växer liksom Youtube och Snapchat. Bildbaserade sociala plattformar. Kick, Whatsapp och Facebook minskar. Snapchat är (snarare) för att hålla kontakt med familj och vänner. Instagram använder man snarare för att stärka sitt egna varumärke.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024