Annons:

Annons:

Fia Westerberg är ny Head of People & Culture på Winn

Fia Westerberg är en av Sveriges främsta utbildare och mest uppskattade föreläsare inom service- och ledarskap. Nu börjar hon på Winn som chef för People & Culture. Här svarar hon på Travel News på nytt jobb-enkät.

Grattis till nya Head of People & Culture-jobbet. Varför du tror du att de valde dig?

Dom valde inte mig, vi valde varandra. Jag tror att det var en blandning av min kompetens och historik i branschen. Att bygga vinnande företagskultur där människor älskar att vara och att jag lyckats få bestående effekt av arbetet.

Vad gör en Head of People & Culture hela dagarna?

Massor! Till att börja med har jag örat mot rälsen för att lära känna koncernen, vår produkt, men framför allt våra fantastiska medarbetare. Det är viktigt för mig innan jag lägger strategin och färdriktningen mot önskade mål.

Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?

Förhoppningsvis ett leende och ett genuint bemötande av mig som gäst. Medarbetarna är företagets starkaste konkurrensmedel och avgörande för mitt val av hotell. Vi säljer en upplevelse, rummet får du på köpet.

Finns det en speciellt svensk service?

Både ja och nej, jag upplever ibland när jag reser (vilket jag gärna gör) att man har en enorm stolthet för sitt yrke, speciellt i sydliga länder. Du är rak i ryggen, korrekt och bär din uniform med stolthet. Gästen är hundra procent i fokus. Många företag även i Sverige är redan där. Det tog lite tid, eftersom vi är landet lagom. Man ska helst inte sticka ut. Jag vill att vi alla ska sticka ut och ta för oss mer. Vi ska rusta våra medarbetare med modet och kunskapen som krävs för att bli best in class!

Winn ska bli Sveriges bästa arbetsgivare inom besöksnäringen, hur?

Bland annat genom att fortsätta den resa som Winn tidigt startade. Vi gjorde revolt i branschen för många år sedan med vår egen Winn Business School. Vi ska rusta våra medarbetare med den kunskap och det mod som krävs för att nå dig. Vi är redan på god väg. Det finns så mycket hjärta och omtanke i den här koncernen. We hires attitudes and training fore skills.  

Vi kommer även att ta tempen kontinuerligt och mäta hur vår kultur är och hur våra medarbetare mår. Framför allt deras feedback hur vi tillsammans kan utveckla företaget, varandra och nå målet!

Era tre viktigaste konkurrenter inom detta fält?

Jag ser det inte riktigt så. Jag brukar kalla dom för konkulegor (en blandning av konkurrenter och kollegor). Ju fler vi är desto bättre för gästerna. Vi måste alltid stå på tå och aldrig sluta utvecklas, annars blir vi omkörda

Viktigaste KPI för att nå detta mål?

Absolut medarbetare- och kulturmätningarna. Uppföljning kopplat till aktion och mål. Då syns det på sista raden

Hur börjar du din arbetsdag?

Klockan 06.00. Med ett leende på läpparna över mitt nya jobb och samtidigt med en läskig känsla, var ska jag börja och hur ska jag prioritera?  Vi är över 900 medarbetare. Jag vill sååååå mycket! Vad kul det är.

Sen blir det en slät kopp kaffe, jag öppnar datorn och ser vad som hänt medan jag sov i sociala medier, DN och internposten.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

ABSOLUT INGENTING!

Besöksnäringens största utmaning?

Att hitta talanger – alla slåss vi om topptalangerna och dom som vinner i dag är de som har den bästa och mest passionerade företagskulturen där du får vara med och påverka till företagets framgång, samt att det finns karriärmöjligheter för chefer och medarbetare. I dag är att behålla och belöna medarbetare det nya ”attrahera”. Vi måste fira segrar, unna och beundra varandra varje dag på jobbet. Om vi inte tar hand om våra talanger så drar dom direkt vidare till konkulegorna eller annan bransch.

___________________

Namn: Ann-Sofie “Fia” Westerberg Drakenberg

Titel: Head of People and Culture

Familj: Man och två söner och tre bonusbarn och en undulat  

Ålder: 52 år ung

Bor: Danderyd

Senaste resa: Palma – älskar den staden

Favorithotell: Alla tretton inom Winn Hotel Group. Men också Pigalle och Bellora i Göteborg, älskar pulsen där. Dom känner igen mig varje gång jag kommer.

Favoritfärjebolag: Oj, vad svårt jag åker så lite färja, men min före detta kund Destination Gotland. De gjorde en fantastisk kundresa efter min utbildning av alla medarbetare, från kapten till matros.

Favoritreseapp: WAYS – Skulle inte överleva utan den.

Flygbolag som jag åker helst med: NOVAIR – en före detta arbetsgivare, sen gillar jag BRA flyg, enkelt snabbt och alltid på tid.

Favoritdestination: Thailand – Åre

Min drömresa: Sydafrika för safari och golf (bodde i Namibia ett tag under flygtiden och fick blodad tand).

Detta vet vi inte om dig: Jag har dansat med Leif Loket Olsson i direktsändning på TV när vi skulle göra en Jordenrund resa för Bingolotto. Har dykt med hajar på 35 meters djup, så läskigt och spännande. Sen älskar jag att busa – det bor ett litet barn i mig…

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA