Annons:

”Kör tåg med 1000 passagerare mellan Stockholm och Malmö”

Podcast-intervju med Sveriges främsta oberoende tåg-expert Mats Nyblom.

Han har varit vd för Hector Rail och äger en järnvägsstation i Bohuslän. Han är mannen bakom DN-tåget och Saga Rail, men i första hand är Mats Nyblom Sveriges främsta oberoende tåg-expert inte knuten till elefanter som SJ, Flixbus, Trafikverket eller stat och kommun. Hör honom om varför man ska bygga höghastighetståget först mellan Malmö och Stockholm och strunta i Göteborg. Eller åtminstone vänta. Det blir också tågets historia från 1800-talet via den stora nedläggningen på femtiotalet fram till dagens hajp med Greta Thunberg som lokförare. 

– Vi har inte en fungerande marknad idag eftersom SJ sitter på ett praktiken försäljningsmonopol när det gäller biljetter. De har sin app och sida där de säljer 40 externa bolag, men inte MTR Express. Det skapar sådana inträdesbarriärer eftersom marknadsföringen är så dyr. Tittar man på SJ:s resultat ser man att marknaden växer och de tjänar fruktansvärt mycket pengar. De kan inte ens leverera den kapacitet som marknaden kräver. De är sold out. Hade detta varit en normal marknad hade det kommit in fler aktörer men det händer inte eftersom marknaden inte fungerar. Det har även konkurrensverket konstaterat och skrivit till regeringen. Men de har inte reagerat vilket jag tycker är tråkigt och fel.

Mats Nyblom modell för mer kapacitet är större tåg. Han vill se tåg med 1000 platser, ett vanligt X2000-tåg har plats för drygt 320 stolar.       

Kommentarer är stängda.