Annons:

I måndags började Viking Line bygga sin nya färja i Kina

I måndags inleddes byggandet av Viking Lines nya fartyg. Sjöfartens motsvarighet till det första spadtaget är den traditionsenliga Steel Cutting-ceremonin, som ägt rum idag den 3 september på varvet i Kina. Nybygget som kommer att bli ett av världens mest klimatsmarta passagerarfartyg är beräknat att börja gå från Stockholm till Åbo varje kväll från och med början av 2021, enligt ett pressmeddelande.

Viking Lines nya fartyg representerar en energieffektiv fartygsgeneration som kombinerar lätt och lekfull skandinavisk design med innovativ miljöteknik, utvecklad av flertalet nordiska och europeiska leverantörer. För inredningen står den svenska arkitektbyrån Koncept Stockholm som bland annat har inrett Haymarket by Scandic i Stockholm och Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det nya fartyget får en öppen design med stora panoramafönster för att ge resenären en närmare skärgårdsupplevelse.

– Vi vill visa våra resenärer arkipelagen som de aldrig har sett den förut. Viking Line är ett åländskt familjebolag med grundare och ägare som har levt hela sitt liv vid Östersjön vilket genomsyrar vår verksamhet. Ombord på det nya fartyget finns inget som skymmer sikten, havets närvaro är total. För att fortsätta värna om vår unika havsmiljö använder vi oss av nya innovationer. Med miljö och komfort i första rummet tar morgondagens reseupplevelse form, säger Jan Hanses vd för Viking Line.

Det nya fartyget kommer att bli större än miljöpionjären Viking Grace som 2013 kom i trafik på Östersjön som världens första stora LNG-drivna passagerarfartyg. Steel Cutting-ceremonin där de första stålbitarna till nybygget skärs har ägt rum tidigt idag svensk tid, den 3 september på varvet Xiamen Shipbuilding Industri Co, Ltd i Kina.

Fakta om det nya fartyget:

  • Levereras i slutet av 2020
  • Beräknad trafikstart början av 2021, på kvällslinjen Stockholm-Mariehamn-Åbo
  • Passagerarkapacitet 2 800 resenärer, 922 hytter
  • Besättning ca 200 personer
  • Längd 218 meter, bruttodräktighet 63 000 ton
  • Fraktkapacitet 1 500 meter
  • Isklass 1 A Super
  • Drivmedel LNG, flytande naturgas
  • Viking Lines första fartyg som byggs i Kina
  • Samarbetpartners: ABB Marine, Koncept Stockholm, Deltamarin, Wärtsilä, Kone, Almaco

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024