Annons:

Island reser sig ur askan

Den finansiella härdsmältan och vulkanen i Eyjafjallajökull fick den isländska turistnäringen att blomstra. Nu håller turistföreträdarna andan – ska även vulkanen i Grimsvötten locka turister till Island?

[i=484002;w440;nb;nl]
Lavafälten breder ut sig runt den stora turkosfärgade lagunen och det ryker ur den vulkaniska berggrunden. Den magiska stämningen störs bara av några skräniga engelska skolklasser som badar sida vid sida med romantiska par i Blå lagunen, en av Islands största turistattraktioner. Det geotermiska sjövattnet i lagunen, som har hämtats två kilometer ner i berggrunden, har kylts ner från 240 grader Celsius för att bli badbart.
Blå lagunen ligger mitt i skarven mellan den amerikanska och eurasiska kontinentalplattan. Läget ger Island sin speciella karaktär med vulkaner och heta källor. Över 250 vulkanutbrott har ägt rum sedan Island beboddes för drygt
1 100 år sedan – men aldrig har någon vulkan fått så dramatiska effekter långt utanför Island som Eyjafjallajökull. Stora delar av den europeiska flygtrafiken fick ställas in och krisen likställdes med den efter terrordåden i New York.
– Här på badanläggningen blev det plötsligt helt tyst och tomt. Vi hade ingen aning om ifall krisen skulle fortsätta dagar, månader eller år, säger Magnea Guðmundsdóttir, pr-chef på Blå lagunen, när Travel News besökte Island – på dagen ett år efter Eyjafjallajökulls utbrott – och en månad före Grimsvötten.
Den isländska turistnäringen väntade spänt – senaste gången Eyjafjallajökull fick ett utbrott år 1820 höll det på till och från i två år. I världsmedierna spreds bilder av ett Island täckt av aska. Det var mycket negativ publicitet, speciellt i Sverige.  
– Det lät som om hela ön var täckt av aska, fast det var bara ett litet område som berördes. Jag minns speciellt en bild på en person som stod mitt i askstormen nära vulkanen, men i tidningen stod det att bilden var tagen i Reykjavík. Så var det hela tiden, säger Gudrun Thorisdottir, försäljningschef på en av de största bussresearrangörerna, Icelandair Excursions.
Den isländska turistnäringen – som väntat sig ett rekordår 2010 – var i kris. Efter en våg av avbokningar stod telefonerna tysta och nybokningarna uteblev. Motdraget från turistnäringen var kampanjen Inspired by Iceland, som finansierades både av turistföretag och turistmyndigheterz, och kostade 40 miljoner kronor. Kampanjen riktade sig mot de viktigaste turistmarknaderna i Norden, Storbritannien och Tyskland.
– På bara en vecka hade de som jobbar i turistindustrin samlats, lagt en strategi och gjort en upphandling av en stor pr-kampanj.  Vi bröt troligen mot alla EU-förordningar, men det kunde inte vänta, säger Jón Ásbergsson, vd för Promote Iceland.
Det blev roadshows till den europeiska turistnäringen, kampanjer i sociala medier och sex videokameror som sände live för att visa att Island inte var täckt av aska. Jón Ásbergsson visar ett Youtubeklipp där glada människor i islandströjor och nakenbadare hoppar runt till tonerna av den isländska sångerskan Emilíana Torrinis Jungle drum.  Bilden av Island som de smutsiga affärernas och den svarta askans land skulle bytas mot en oskuldsfull helyllekänsla.   
– Vi bad arbetsgivarna att ge personalen ledigt en timme den 3 juni för att skicka ut vår film till alla sina vänner utomlands. 34 procent av islänningarna var med och kampanjsidan fick över 600 000 klick. 
Om det var kampanjen eller all uppmärksamhet i medierna som lockat tillbaka turisterna kan diskuteras. Men i alla fall lyckades den isländska turistnäringen nå målet att ta emot lika många turister som året innan, runt 500 000. I år ser turismen ut att öka kraftigt.
Även svenskarna, som i fjol var mer svårflirtade tack vare de svarta rubrikerna, har hittat tillbaka efter att ha minskat med 4 000 personer till 27 000 personer i fjol. Ändå finns företrädare inom turistnäringen som tycker att isländska turistmyndigheter borde varit ännu bättre på att fånga upp det nyvaknande intresset för Island.
– Många som jobbar med turism pratar fortfarande om Inspired by Island, fast det var ett år sedan kampanjen gjordes. Ökningen av turismen i fjol är bara en indikation på vad vi kunde ha uppnått. Vi borde ha fortsatt marknadsföra oss hela hösten, medan marken fortfarande var het, säger Hildur Omarsdottir, försäljningsdirektör, på Icelandair Hotel.
Att turistnäringen har fått minskade anslag efter finanskrisen 2008 har inte underlättat turistsatsningarna.
– Regeringen började visa intresse för turistnäringen först efter kraschen. Tidigare låg allt fokus på banker och investering. Problemet är att de inte har några pengar att lägga nu, säger Ólöf  Ýrr Atladóttir, turistchef på Isländska turistrådet. 
När de andra industrierna går på knäna står ändå hoppet till den växande turistnäringen. Därför satte islänningarna kaffet i vrångstrupen när vulkanen i Grimsvötten plötsligt började spy aska som stoppade hundratals europeiska plan under några dagar – drygt ett år efter Eyjafjallajökulls utbrott.
– År 2011 såg väldigt positivt ut för Island med en uppgång i bokningar på 10-15 procent och till och med 20 procent på vissa marknader. Det här utbrottet har lagt sordi på stämningen, men vi hoppas fortfarande på en bra säsong eftersom vi inte sett några avbokningar för högsäsongen, säger Jon  Ásbergsson. 
Paradoxalt nog har finanskrisen bidragit till att fler turister lockats till ön. När valutan föll blev det plötsligt hälften så dyrt att åka hit. Samtidigt lider islänningarna fortfarande av den finansiella härdsmältan och bitterheten är stor mot banker, finansmän och politiker. Historierna om personliga tragedier, svårigheter att betala lån, en växande arbetslöshet och företag som gått i konkurs avlöser varandra när man pratar med islänningar i dag.
– Många hade på bankernas inrådan tagit lån i utländsk valuta, som gick upp 120 procent när kronan kollapsade. Samtidigt föll värdet på fastigheterna. Många har fått gå från hus och hem och mellan fyra och sju islänningar lämnar landet varje dag för att arbeta utomlands, säger guiden Fredrik Brekkan.
En taxichafför i Reykjavík vittnar om det förtvivlade läget.
– Mina lån i utländsk valuta blev dubbelt så stora över en natt, när isländska kronan kraschade. Men det är bara att bita ihop och jobba längre dagar Islänningar är ett tufft släkte och nu börjar folk le igen.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024