Annons:

BCD Travel lanserar ny kompensationsservice

BCD Travel erbjuder nu sina resenärer i Europa den nya tjänsten Air Disruption Compensation i samarbete med Airhelp. Tjänsten hjälper affärsresenärer att få ersättning om flygningen avbryts eller försenas.

 

Cirka 8 procent av all flygtrafik påverkas av förseningar och andra problem och enligt BCD Travel antas att 2,4 procent av de europeiska flygningarna antingen avbryts eller försenas på mer än tre timmar.

EU-förordningen 261/2004 (EC 261) som gäller flygningar till och från länder i ett EU-land säkerställer att passagerare får rätt ersättning om planet ställs in, försenas eller om man nekas ombordstigning vid till exempel överbokning. Ersättningen varierar mellan 25 och 600 euro beroende på hur lång resan är.

Eftersom flygbolagen ofta har olika sätt att hantera detta samtidigt som många resenärer inte är medvetna om sina rättigheter kan kraven på ersättning bli en tidskrävande och komplicerad historia. Därför betalas 95 procent av de 835 miljoner euro som passagerarna har rätt att få i kompensation varje år aldrig ut, enligt BCD Travel som nu erbjuder tjänsten Air Disruption Compensation för att hjälpa flygpassagerare att få ersättning för avbrutna eller försenade flyg.

Tjänsten blir standard för alla BCD Travels kunder. Detta betyder i praktiken att resebyrån övervakar all flygtrafik och meddelar automatiskt resenärer som kräver kompensation enligt EG 261. BCD Travels partner AirHelp tar hand om det juridiska anspråken mot flygbolaget.

Air Disruption Compensation är en så kallad ”no cure no pay-tjänst”, vilket innebär att passagerare som inte kompenseras inte heller behöver betala något. Avgift dras bara när resenärens krav uppfylls, enligt BCD Travel.

 

En kommentar

  1. bättre sent än aldrig: 835 miljoner Euro.. kan det stämma?