Annons:

GDS-krig i Tyskland drabbar resebyråer

Amadeus ersätter inte längre sina tyska resebyråkunder för den extra avgift  som dessa tvingas betala för att få tillgång till Lufthansas bästa priser, preferred fares.

Det är inte ekonomiskt hållbart för Amadeus i Tyskland, som har 80 procents marknadsandel, att fortsätta kompensera resebyråerna. Förhandlingssituationen med Lufthansa om sänkta GDS-avgifter är fortfarande linte öst. Konsekvensen blir att Amadeusbyråernas kunder får betala mer för sina flygbiljetter, eftersom avgiften förs över på dem. Extraavgiften är på 4,90 euro per bokad biljettsträcka
– Vi är ett travel management-företag och inte en leverantör och lägger därför över kostnaden på kunden liksom våra konkurrenter gör. Detta är en klart ovälkommen förändring i industrin. Vi hoppas att Amadeus och Lufthansa kan komma överens väldigt snart, säger Kaveh Atrak, American Express Tysklands- och Nordenchef.
Amadeus konkurrenter Travelport och Sabre har slutit avtal med Lufthansa. Men Sabres avtal går ut om några månader, Travelports är flerårigt. Amadeus har märkt ett visst tapp av resebyråkunder.
– Vissa byråer, framför allt consolidators har bytt GDS, eftersom de kan agera snabbt. Men för de flesta är det ett större beslut, säger Daniel Greaves, kommunikatör på Amadeus.
American Express i Tyskland avvaktar situationen.
– Det är klart att byte av GDS måste komma upp på agendan om det inte löser sig mellan Lufthansa och Amadeus. Det är absolut så att om det finns en annan GDS som har samma innehåll till ett lägre pris måste vi överväga detta, säger Kaveh Atrak.
Lufthansas nya affärsmodell för att sänka sina distributionskostnader följs med stort intresse i övriga Europa. Oenigheten mellan flygbolaget och Amadeus är extra pikant eftersom Lufthansa är minoritetsägare i Amadeus. På frågan om förhandlingar mellan parterna pågår svarar Daniel Greaves avvaktande.
– Vi talar alltid med varandra eftersom vi har affärsrelationer inom teknologi och distribution med dem, men det är svårt för mig att kommentera det något närmare.
Fakta Lufthansas Preferred Fares
Lufthansas Preferred Fares är en ny affärsmodell i flygbolagsvärlden för att förmå GDS-bolagen att sänka sina avgifter till flygoblagen. Preferred Fares-modellen innebär att resebyråer som använder GDS:er som slutit avtal med Lufthansa om sänkta GDS-avgifter får tillgång till flygbolagets publicerade priser, Preferred Fares.
Resebyråer som använder en GDS (läs Amaeus) som inte slutit avtal med Lufthansa får betala en extra avgift på 4,90 euro för varje bokat segment. Amadeus har under hösten och fram till 31 januari 2009 kompenserat sina resebyråer med samma summa.

Kommentarer är stängda.