Annons:

Så reser svensken nästa år

Minibreaks, avkoppling går före wifi och boende som får kosta. Det är några av nästa års hetaste resetrender enligt Resiabarometern som Kantar Sifo gjort på uppdrag av resebyrån Resia.

 

Resiabarometern baseras på en undersökning som Resia gjort i samarbete med Kantar Sifo där 1079 svenskar intervjuats. I undersökningen ser Resia fyra starka trender:

1. Inspirerande boende
Undersökningen visar att svenskarna är villiga att lägga största delen av reskassan på boendet, aamtidigt som att boendet ska vara prisvärt. Ett centralt läge kommer långt före både havsnära läge och pool, enligt undersökningen.

2. Avkopplad och bortkopplad
Träningstrenden och resenärernas krav på att hotellet ska ha wifi märks inte i Resiabarometern. Tvärtom så uppgav 53 procent av de som deltog i undersökningen att de inte tränar alls när de reser privat. När när hotellet väljs är bra pris, bra läge och bra service viktigare än tillgång på wifi. Det kan jämföras med fjolårets undersökning då wifi hamnade på andra plats. Wifi på heotellet är viktigare fr män än kvinnor, enligt undersökningen.

3. Kulturspotting ökar
23 procent av de som deltog i undersökningen svarade att det absolut viktigaste på resan är att upptäcka nya kulturer och länder.

4. Minibreaks – nästa års hetaste trend
Weekendresor är populärare än någonsin. Skillnaden inför 2018 är att svenskarna förlänger weekendresan till ett minibreak, enligt Resiabarometern. För några år sedan var en weekend detsamma som två nätter, under 2017 och 2018 har den här siffran höjts till 5,09 nätter i snitt.

Mer ur undersökningen
Vad spenderar svenskarna helst pengarna på under resan?
1. Boendet
2. Mat och dryck
3. Upplevelser på plats
4. Flygresan
5. Shopping

Vad är viktigast för val av hotell?
1.Att det är prisvärt
2. Att det ligger centralt
3. Att det har hög standard med bra faciliteter
4. Att hotellet har trevlig och service minded personal
5. Tillgång till wifi

Vad är viktigast för svensken på resan?
1. Att få upptäcka nya kulturer och länder
2. Att få fly vardagen
3. Att få uppleva nya saker
4. Att få sol och värme
5. Att få minnen för livet.
Källa Resiabarometern 2018

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024