Annons:

McDonalds rensar i menyerna för att få lönsamhet

McDonalds tar bort varor från menyerna som säljer mindre, för att förbättra sin service och förbättra lönsamheten. Text: Janne Sundling

”Företaget fokuserar nu på sina kärnprodukter och sådant som ”Favoriter under 400 kalorier” som startade 2012, finns inte längre”

En pandemidriven menyöversyn på McDonalds har tagit bort mer näringsrika menyalternativ som smörgåsar med grillad kyckling. Världens största restaurangföretag håller på att trimma erbjudanden för att gäster ska möta mindre köer. Och det ska ske med mindre personal eftersom restaurangerna kämpar för att få tag på och behålla anställda.

Ökande råvaru- och lönekostnader har tyngt restaurangernas marginaler de senaste kvartalen. Snabbare service och högre försäljning ska hjälpa till att kompensera för det. McDonalds säger att de räknar med att få bort cirka 30 sekunder från sina väntetider, delvis tack vare mer begränsade menyer.   

Restaurangmarginalen förväntas förbättras till 16,2 procent under andra kvartalet, upp från 14 procent under föregående period, enligt uppskattningar som sammanställts av Bloomberg.

– Vår förenklade meny möjliggör ökad snabbhet, förklarar National Owners Association, en stor grupp av amerikanska McDonald’s-franchisetagare, i ett uttalande förra månaden.

Effektivare drive-through är också nyckeln till försäljningstillväxt, enligt gruppen. Franchisetagare driver cirka 95 procent av McDonalds amerikanska platser.

Förlorarna är mer hälsomedvetna konsumenter vars valmöjligheter nu begränsas. Sallader, som McDonalds introducerade för decennier sedan men endast utgjort en mycket liten del av försäljningen, är fortfarande tillgängliga på vissa lokala marknader, men de är inte längre listade på McDonalds webbplats. 

Företaget fokuserar nu på sina kärnprodukter och sådant som ”Favoriter under 400 kalorier” som startade 2012, finns inte längre. 

– Vår övergång till en begränsad meny, som involverade att ta bort dussintals mindre populära rätter från menyerna, bidrog till att förenkla verksamheten för vår restaurangpersonal samtidigt som vi förbättrade våra kunders upplevelse, säger McDonalds i meddelande. 

Sedan Covid-19 förbättrade vardagen har restaurangmenyer minskat med mer än 10% i genomsnitt, enligt branschforskaren Datassential. Men McDonalds är inte de enda. Nästan 60 procent av restaurangerna har under pandemin tagit bort varor, särskilt i kategorierna aptitretare, desserter och drycker. Burger King har till exempel också blivit av med sallader och tog bort dem från kedjans nationella meny i december.

Men nyheter behövs, menar konsulten Tom Cook.

– Du behöver alltid ha något, några nyheter för att driva trafik, särskilt nuförtiden, säger Tom Cook, rektor på restaurangkonsulten King-Casey, som arbetade med McDonald’s i mitten av 2000-talet för att introducera en nya sallader. 

Att mer hälsosamma saker försvinner på de flesta av kedjans 13 000 platser i USA är ”ett stort steg bakåt”, säger Lindsay Moyer, senior nutritionist vid mat- och hälsoövervakningsorganisationen Center for Science in the Public Interest.

– Man undra om McDonald’s har gett upp att försöka låtsas som att de har något att erbjuda människor som vill ha hälsosammare saker, säger  hon till Bloomberg.

Kommentarer är stängda.