Annons:

Piloter i SAS varslar om strejk från den 29 juni 2022

Efter att förhandlingarna mellan pilotföreningarna i SAS Pilot Group och SAS brutit samman har varsel om strejk idag lämnats till SAS och berörda myndigheter. Förhandlingar och samtal mellan SPG och SAS har bedrivits i olika former sedan november 2021 men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse och därför tvingas nu SPG varsla om strejk i Sverige, Norge och Danmark, skriver man i ett pressmeddelande.

”En strejk skulle påverka omkring 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen”

– SAS ledning har konstruerat en företagsstruktur som bryter med den skandinaviska modellen. Om SAS kan upprätta brevlådeföretag och på det sättet kringgå överenskommelser och avtal med sina anställda är det en företeelse som riskerar att bli en norm på arbetsmarknaden. Det här är en viktig fråga för alla arbetstagare i Skandinavien, säger Martin Lindgren, ordförande i SPG.

En strejk skulle påverka omkring 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen.

Medlare från tre länder får försöka bistå parterna att hitta en lösning. Om ingen överenskommelse kan nås genom medling riskerar en strejk att bryta ut den 29 juni. De varslade strejkåtgärderna innebär arbetsnedläggelse bland samtliga medlemmar i SPG.

  • SAS Pilot Group är en paraplyorganisation för Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening, SAS Norge Flygerforening och Svensk Pilotförening och representerar omkring 900 SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige.

13 kommentarer

  1. Bättre snabbt än aldrig: Yes. Snabba ryck! Snart är det nya arbetsgivare på SAS.
  2. Per Skåning: Låt de jäv.a lyxlirarna bli arbetslösa! Sen kan de ju söka jobb någon annanstans. De tror att de fortfarande lever på en annan planet i skyddad verkstad med fasta IATA-priser för en flygbiljett. Pinsamt.
  3. Ola Mattsson: Hur tänker piloterna nu? Det blir inte lättare att hitta finansiärer till bolaget nu. Arbetsmarknaden för piloter ser ut som den gör. Antingen organiserar man det som SAS, Norwegian m fl har gjort eller så har man inget jobb att gå till. Omstöpningen av bolaget syftar till att göra det konkurrenskraftigt. I det ingår en anpassning av avtal och villkor för bl a piloter. Misslyckas det har man förmodligen inget bolag kvar.Och vad har då piloterna vunnit? Det är ju inte en yrkesgrupp som egentligen har dåliga arbets- och lönevillkor....
  4. Gunnar Persson: Blir det strejk är det nog dödsstöten. Inte nog med att SAS-personal blir av med sina jobb, de drar med sig många i branchen. Tex alla i resebyråledet som behöver SAS. För vi ska inte tro att ev nya aktör kommer ha samma nätverk i Norden. Allt kommer bli point to point med vad det innebär. Fattar att man ska ha okej avtal men är det inte bäst att bara sitta lugnt i båten och faktiskt ha ett jobb, som dessutom är rätt välbetalt om vi talar om piloterna.
  5. Terje: Byt ut SAS piloterna, vansinnigt agerande som återkommer var andra/tredje år.
  6. thomas larsson: Pilot värdens högst betalda halvtidsjobb alla flighter 10 min arbete fördelat på två Vad har Svensk arbetsmarknads politik med detta att göra, har de minilöner? tvärtom överbetalt halvtids arbete, flygtimmarna är ju begränsade, men de kräver fulltidsbetalt.
  7. Micke: Känns inte bra att flyga med SAS när man vet att piloterna är permanent missnöjda med sin arbetsgivare. Vi undvika att flyga med SAS också att köpa biljetterna för våra kunder med SAS. Har man blivit uppsagd pga arbetsbrist i ett bolag och arbetsgivare vill anställa i ett annat bolag så gäller inte återanställningsrätten. Piloternas personalklubb hänvisar till skandinaviska modellen? Det är arbetsgivaren som bestämmer om man vill starta nya bolag.
  8. Pilot eller inte?: Det är så intressant att alla beskriver SAS piloter som så överbetalda och som världens lyxlirare. Vad kommer det sej då att inte alla unga piloter vill till just SAS? Jo för att lyxen, de fina avtalen, de bättre villkoren och den högre lönen helt enkelt inte längre finns? Vi som arbetar i SAS sedan många år kan dock säga att JA, vi hade bra avtal etc, men detta var nu snart 20 år sedan. Idag är vi i hela SAS otroligt lojala medarbetare mot en idag klart udda arbetsgivare som inte längre värdesätter sina anställda, vi har i snart 20 års tid känt oss kuvade och att vi enbart är en obekväm kostnad. Vi är kvar för att vi i grunden älskar vår ”blå ruta” och att arbeta med det vi gör. Vi trollar med allt ute i det operativa för att våra kunder ska få en bra reseupplevelse. Det som händer nu är ett otroligt ledsamt lagt strejkvarsel. Glöm bara inte bort att det krävs två för att dansa tango, det är ingen som är ensamt skyldig här. Alla piloter vet också om att detta även kan innebära konkurs, men att bla gå med på rejäl arbetstidshöjning per arbetsvecka (från 47.5 till 60 timmar dygnet runt fortfarande helt utan OB tillägg) och motsvarande ca 30% ned i lön och trots det mest troligt bli av med jobbet inom ett år för att bli erbjuden anställning i ett av de andra ”brevlådebolagen” med avtal långt under Ryan nivå känns minst sagt skrämmande. SAS piloter vill inte att alla piloter i hela Norden genom att acceptera detta ska bana väg för resten av flygbolagen att agera på samma sätt. Är jag pilot i SAS? Nej faktiskt inte, men ni har faktiskt mina sympatier.
  9. Fredrik: Har någon hört hur det går i medlingen?
  10. Staffan: Någon som vet om SAS Connect påverkas? Antar att de inte har några svenska piloter.
  11. Staffanstorp representing: Jag har hört att nya SAS piloterna tjänar 200,000kr före ob. Här på myllan tjänar vi hederligt utan girigbuksfasoner, snobbuniform, pilothatt. Vi kör med truckerkeps och gnäller inte. Det är fördjävligt att jag inte ska kunna få åka på min semesterresa till Burgas.
  12. Lasse Ångström: Hur kan SAS ha misskötts till den grad? Jag Anar Inte Chockterapin som SAS-piloterna har fått utså under hela deras karriär från GM - Group Management. Vart ligger bristerna i organisationen och dess svaga konkurrenskraft? Ledningen skyller på piloterna och vill helst av allt begrava dom under betong, men de har marknadsmässiga (i många fall under marknadsmässiga) löner. Vi skattebetalare köper inte förklaringen. Över 20 år utan svar på frågorna, nu tar vi reda på svaren själva!
  13. Captain Wong: Lika bra de lägger ner SAS så får piloterna som de vill och slipper flyga helt. Mycket snack om "Scandinavian labor market" från piloterna. Men SAS konkurrerar ju med bolag som ger blanka f*n i Scandinavian labor market. Varför ska en resenär välja det dyrare SAS när det finns andra billigare alternativ? Flygresor har ju för det stora flertalet blivit en commodity. Flygbranschen/marknaden är ju till stor del internationell och det är svårt att skapa unikt värde i Sverige/Skandinavien likt andra branscher. Ett utländskt flygbolag som vill trafikera en flygplats i Sverige, med utländskt crew, behöver ju inte bry sig om skandinavisk arbetsmarknad. Undrar varför det går så mycket sämre för SAS jämfört med konkurrenter, trots alla sparpaket och nedskärningar etc. Jag tror knappast att SAS går dåligt för att de skulle vara inkompetenta. Det måste ju vara någon form av strukturellt problem. Det är hur som helst dags att vi slutar ge SAS konstgjord andning genom mer skattepengar. De måste klara sig själva i den konkurrens de möter. Annars har bolaget inget existensberättigande. Är SAS livskraftigt för egen (flyg)maskin? – 20 år utan svar – det räcker nu!
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024