Annons:

Annons:

SAS vill att EU-domstolen avgör kompensationsfrågan

SAS skriver i ett pressmeddelande att utgångspunkt är att strejken i april-maj 2019 är en extraordinär omständighet. Det innebär att den extra schablonersättningen som betalas ut vid försenade eller inställda flyg enligt EU-förordning 261/2004 inte är tillämpbar. SAS välkomnar därför ARN:s beslut. Men vill ändå att frågan ska prövas av EU-domstolen. Fram till idag har 350 personer gjort en anmälan av SAS under strejken till ARN.

Frågan om kompensation har stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU och det pågår rättsprocesser även i andra EU länder om strejker är att betrakta som en extraordinär omständighet.

SAS tycker att det är bekymmersamt att domstolar i medlemsstaterna gör olika tolkningar av om en strejk är en extraordinär händelse i EU 261 och att passagerare därmed har olika rättigheter till ersättning beroende på var de kommer ifrån. Frågan är därför av stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU.

SAS förhoppning är därför att frågan prövas av EU-domstolen. I tisdags lämnade Airhelp in en stämning av SAS av i Sverige och Danmark. Man skickade också ut ett pressmeddelande. SAS har ännu inte tagit del av stämningen, men välkomnar processen.

– Det finns en dom i Tysklands högsta domstol som säger att en strejk är en extraordinär händelse. I Holland finns en annan dom. Det vore bra om det var samma regler i hela EU både för oss och konsumenterna, säger SAS-presschef Freja Annamatz till Travel News.

Om EU-domstolen kommer fram till att strejken inte är extraordinär så kommer de passagerare som har rätt till det att få EU-kompensation i slutändan. Det tar ungefär 18 månader för EU-domstolen att komma fram till ett förhandsbeslut.

Av de 370 000 passagerare som drabbades av strejken lyckades SAS hjälpa ungefär 200 000. Men även om passagerare fick hjälp kan de ha rätt till kompensation.

Fram till idag har det inkommit 350 anmälningar till ARN. De flesta kommer att bli avskrivna i och med dagens beslut. Men de som drabbades av förseningar efter strejkens slut kan fortfarande ha hopp. Även de som fått otillåtna kostnader som hotellbokningar och konsertbiljetter kan ha rätt till kompensation.

Marcus Isgren är myndighetschef på ARN:

– Vi bedömer om SAS har gjort rimliga åtgärder. Vi kan inte skicka en fråga vidare till EU-domstolen. Det kan bara en tingsrätt göra. De kan begära ett förhandsavgörande. Vi är bara ett rådgivande organ.

Men i nämnden sitter domare utsedda av Sveriges regering från bland annat högsta domstolen och hovrätten, samt representanter från branschen och Sveriges konsumenter.

 

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA