Annons:

SAS vinst 1,5 miljarder, men fortsatt svag tillväxt

Flygbolaget SAS vinst i det tredje kvartalet föll tillbaka i spåren av pilotstrejken och högre bränslepriser. Men jämfört med analytikernas förväntningar var det något bättre än väntat. Samtidigt utvärderar SAS nya initiativ för att sänka kostnaderna eftersom man befarar svag tillväxt framöver, analyserar Dagens industri.

”Vi står fast vid vårt mål om 900 Mkr i besparingar för räkenskapsåret 2019, men vår enhetskostnad efter justering för strejkeffekter minskar inte i den omfattning vi önskar. Det innebär att vi behöver utvärdera ytterligare initiativ bortom 2020”, skriver bolagets vd Rickard Gustafson i rapporten.

SAS upprepar utsikter för helåret om att det kommer att bli utmanande att uppnå ett positivt resultat före skatt. För årets tre första kvartal ligger resultatet före skatt på minus 302 miljoner kronor.

SAS har sin högsäsong under tredje kvartalet med en hög efterfrågan från både fritidsresenärer och affärsresenärer. De senaste åren har SAS anpassat utbudet för att möta kundernas efterfrågan genom att anpassa kapaciteten under sommaren till fritidsorienterade linjer. I år lanserade bolaget 25 nya linjer i sitt sommarprogram, varav fem helt nya destinationer: Florens, Marseille, Szczecin, Cornwall och Uleåborg. Kapacitetsförflyttningen har visat sig lyckad och vi kunde redovisa nya rekord i antal passagerare i både juni och juli.

Efterfrågan på inrikesflyg i både Norge och Danmark är fortsatt hög och vi fortsätter att redovisa en bra tillväxt jämfört med föregående år. Även på den vikande marknaden för inrikesflyg i Sverige ligger antalet passagerare som väljer att resa med SAS kvar på samma nivåer som föregående år.

Framöver indikerar prognoserna för resten av året på en tillväxt av marknadskapacitet med omkring 1 procent för helåret 2019 och tidiga indikationer pekar även på en måttlig tillväxt under 2020. Det är ett trendbrott från de senaste åren som haft en årlig kapacitetstillväxt på 3 till 4 procent. På kort sikt är den måttliga tillväxten uppmuntrande och gynnsam för den skandinaviska marknaden då den bör bidra till en förbättrad balans mellan tillgång och efterfrågan. På längre sikt riskerar däremot den omfattande orderboken av nya flygplan som ska levereras till 2024, att leda till en strukturell överkapacitet i det europeiska luftrummet.

När det gäller operativ kvalitet redovisade vi en kraftig förbättring jämfört med samma period föregående år, då SAS ställdes inför ett antal utmaningar i produktion. Sedan dess har vi vidtagit flera åtgärder för att förbättra stabiliteten och undvika trafikstörningar. SAS har rekryterat och utbildat mer säsongspersonal inom marktjänster och tekniskt underhåll. SAS har dessutom adderat två reservflygplan, infört en ny modul vid störningar och gjort en selektiv justering av nätverket för att optimera omfördelningen av buffertar och standby-kapacitet. Som en följd har vi under hela sommaren haft en regularitet på väl över 99 procent.

”Även om kapacitetsutsikterna och den senaste tidens flygbränslepris är positiva är flera utmaningar oförändrade sedan vår rapport för andra kvartalet. Här ingår en fortsatt svag svensk krona mot den amerikanska dollarn och euron, samt en framväxande avmattning i den europeiska och den globala ekonomin.” skriver vd Rickard Gustafson i sin rapport.

Kommentarer är stängda.