Annons:

Analys: Därför har SAS fördubblat biljettpriserna till Norrland

Travel News bad flygexperten Jan Ohlsson att förklara den senaste utvecklingen i flygbranschen i Sverige. Vad har egentligen hänt sedan Norwegian slutade att flyga i Sverige.  “Först ska vanligt folk stödja SAS med skattemedel, betala rövarpriser för biljetten och sedan om flyget ställs in ha svårt att få tillbaka pengarna.”

Jan Ohlsson, flygexpert.

SAS har just nu efter Norwegians senaste neddragning ett mindre monopol på vissa inrikeslinjer till bland annat Luleå och Umeå. Hur länge kommer det att vara så? 

Konkurrens är avgörande. Nu har SAS ett de facto monopol. Norwegian måste tillbaks eller Wizz Air in. BRA kunde försöka, åtminstone en linje till Umeå, men detta är lite längre linje där jetflyg är bäst.

Biljettpriserna till norra Sverige höjs rejält från en dryg tusenlapp till mellan 3-4000 kronor för en resa tur och retur. Varför höjer SAS priset? 

För att de kan. 4000 för en helg i Luleå är ett kraftigt överpris. I Finland med statsägda Finnair är Helsingfors-Rovanjemi jämförbart, kostar 2500 trots att AY har monopol och Oslo-Tromsö kostar runt 1000 t/r samma helg. Så först ska vanligt folk stödja SAS med skattemedel, betala rövarpriser för biljetten och sedan om flyget ställs in ha svårt att få tillbaka pengarna.

I Norge har Wizz Air kommit in. När börjar de flyga på Norwegians nedlagda linjer i Sverige?

Wizz Air måste ha rätt passagerartäta linjer; Malmö, Luleå, Umeå och Göteborg har de säkert räknat på. Men flygskam, bojkott av flyg i många kommuner och regioner och flygskatt gör att de tvekar. Kommer inte Norwegian åter behövs Wizz Air. I Norge protesterar facket mot Wizz Air. Piloterna på Wizz måste ha egen firma, men de kan tjäna drygt en miljon per år plus 15 000 SEK i traktamenten varje månad. Efter skatter och avgifter i Ungern eller Polen har de mellan 600-800 000 kvar. Allt är relativt.

Tror du att BRA flyg kommer att återuppstå?

Jag tror BRA är väldigt oroliga. Utan Bromma har de inte en chans om de inte allierar sig med SAS. Men SAS använder ju estniska X-flyg som underleverantör. Det blir sannolikt billigare. BRA flyg talar om sju linjer från sent Q1, men det ger ändå inte jobb åt hela deras flotta. Air Leap lade sig väl högt i biljettpris och har bränt fingrarna lite. Air Gotland och Skåneflyg kommer nog, men är små. 

Vi har fått Gotland Air och Skåneflyg under corona-krisen, när kommer Lappland Air igång?

Ett Air Lappland hade varit bra, men var finns entreprenörer som vågar? Tror att det är mer sannolikt att lågprisflyget kommer om inte SAS bromsar prisutvecklingen, inte minst i eget intresse. Vi har sett SAS falla tillbaks i gamla monopolliknande mönster förr. Det vore bättre om de rationaliserade mer.

 

 

28 kommentarer

  1. thomas: Inte direkt oväntat, SAS måste tjäna pengar och det är klart de passar på, varför skulle de inte. Det är Danska och Svenska staten mot små privata aktörer och som tidigare Norwegian, utgången är given. Varför la Norwegian ner Sverige? de flyger mkt billigt nu inrikes i Norge.
  2. Johan: Hej Jan, Förstår inte vad du menar med att Wizzair behövs? Menar du du på allvar att det är ok att betala för att arbeta som styrman i sverige 2020, eller måste arbeta fast man är sjuk, för att du får ingen sjuklön, dessutom hot om uppsägning om man råkar vara sjuk "lite mycket" Summorna du nämner är precis max, snarare rör det sig om hälften, dessutom ska man som svensk betala arbetgivaravgifter och skatt på den summan, traktamentet på 50€ ska täcka hotel samt mat under ett dygn...allt är ju relativt
  3. Lisb: Var har ni hittat att SAS är dyr?? Att flyga från Umeå till Stockholm över Jul utresa 22 dec retur 29 dec får du för 1.454:- t/r Att köpa en biljett kort tid före avgång har alltid varit dyrare. Flyger ni aldrig så ni vet hur det fungerar???
  4. Lars: Flygplanen kostar lika mycket att operara oavsett hur många som flyger, nu när många stolar är tomma så går priserna upp, inte ett dugg konstigt. Bra att priserna går upp, flygbolaget har gått back i många år, det har varit alldeles för billigt. Wizzair vill vi inte ha in i Sverige! Ett riktigt skitbolag!
  5. Wilhelm: Jan Ohlsson är självutnämnd "flygexpert", man kan lika gärna prata med mannen på gatan. Rent dravel, prata med en riktig expert i stället som är aktiv inom svensk flygindustri. Det finns ju faktiskt ett par flygbolagsdirektörer kvar, även om de är ett utdöende släkte.
  6. Andreas: Kollar jag på att flyga till Luleå över jul kan man just nu få ToR biljett för 1200kr. Tittar jag på Luleå i Januari finns det biljetter för 600 åt båda håll enkelt ALLA dagar. Kanske borde kolla upp enkel fakta innan ni skriver en artikel?
  7. John Doe: @mats och @wilhelm Jan är duktig. Analysen är det viktiga. Sen kan givetvis slutsatsen ogillas om den inte gagnar mina intressen. Det har jag full förståelse för. Om jag jobbat på SAS så hade jag antagligen inte gillat LCC därför flygresande blir även tillgängligt för pöbeln och sen blir det läckage av flygresenärer från legacy carriers (tex SAS) till LCC. Detta innebär om jag är anställd på SAS att min anställning är hotat och därmed min goda försörjning kan gå förlorad som i sin tur kan vara svår att hitta hos annorledes arbetsgivare. Min yrkesstatus minskar också om pöbelns andel på flygplatser ökar. Arlanda kan riskera att bli som en T-central i rusningstid där pöbeln, bourgeoisien och adeln krockar med varandra på en administrativ yta där ingen pratar om lounger och andra gated communities påfund.
  8. Rickard: Konkurrens är viktigt och tror alla hoppas och räknar med att den kommer tillbaka även på svenskt inrikes. Analysen hade dock varit mer seriös utan Jans återkommande vendetta mot SAS.
  9. Lars Johansson: Hur blir man ''flygexpert?''
  10. Jan-Erik: Wizzair behövs inte någonstans. Om man som ”flygexpert” inte förstår att anställningsformerna som Wizzair erbjuder går i rakt motsatt riktning mot allt vad flygsäkerhet heter. Inte möjlighet att sjukskriva sig, ingen pension, inte som Fredrik Federley (som ju vurmar för det helt öppna Europa) möjlighet att ta en ”timeout” när det blir jobbigt att koncentrera sig på jobbet. I Fredriks fall drabbar det ju bara honom men för en pilot kan det i värsta fall gå illa för alla som sitter där bak. Ett bolag som Wizzair hade aldrig fått operera i USA och det är verkligen inget som ska finnas i Europa heller. Konkurrens ska såklart finnas men det ska vara på lika villkor. Att SAS tar mer betalt är ju såklart för att det är färre resenärer men man vill ändå hålla uppe förbindelserna. Då måste man höja priset för att det ska gå ihop annars måste ju Jan-skattebetalare betala för SAS överlevnad igen, och det vill han ju inte. Flygexperterna växer ju tyvärr på träd men kanske kommer det snart en vettig hen influgen för en arbetsvecka från ett trevligt låglöneland i öster så man kan få läsa något vettigt.
  11. Mats: @john Doe, det är just analysen som så dålig. Den kunde gjorts av vem som helst som har åsikten att billigt är gott.
  12. Siw: Inte ett dugg förvånad eftersom det gäller SAS. TN verkar gilla Norwegian bättre än SAS, har varit mycket tydligt i tidigare artiklar. Frågan är väl ställd av TN 0 koll på prisbilden som tidgare kommenterats... så dåligt! "Biljettpriserna till norra Sverige höjs rejält från en dryg tusenlapp till mellan 3-4000 kronor för en resa tur och retur. Varför höjer SAS priset?
  13. Reijo F: Wizz Air behövs. Anställningstryggheten i Sverige är på väg bort ändå tack vare C, L, SD, KD och M som vill avveckla LAS. Piloter får anpassa sig till en framtida arbetsmarknad i Sverige som är sämre ur ett trygghetsperspektiv än den Wizz Air idag erbjuder. De nyliberala partierna ovan (inkl. SD) vill kunna avskeda efter behag och utan att behöva motivera saken.
  14. BA: Precis som det under pandemin har visats sig förödande med äldrevårdsanställda med osäkra/tveksamma anställningar är det det samma för piloter. Därför är Wizz Air inte något vi ska stäva efter, tvärtom. Däremot ska vi naturligtvis ha konkurrens även på inrikesflyget. Det bästa för kunder, anställda i branschen m.m. är om Norwegian kommer tillbaka i en sundare kostym. Jan Ohlsson visar än en gång sitt SAS-förakt med en subjektiv "analys". Helt sjukt att en branschtidning som Travel News låter den mannen komma till tals.
  15. BA: Vi som följt Jan Ohlssons krönikor genom åren vet att han inte sällan hittar på argument, statistik, biljettpriser m.m. i syfte att underbygga hans test. Vi vet också att hans tes så gott som alltid är SAS-fientlig och Wizz Air-vänlig. Detta är en analys helt i stil med det Jan Ohlsson brukar leverera alltså. Ännu ett riktigt bottennapp!
  16. Tomas: Jan Ohlsson är en person som aldrig borde bli intervjuad som "flygexpert". Kanske snarare "lös tyckare med flygintresse".
  17. Janne: Det är helt obegripligt att ni anlitar den självutnämnda (flygexperten) Jan Ohlsson till era reportage. Ett välkänt faktum är att han hatar Sas och vurmar för lågprisflyget med deras tvivelaktiga metoder och villkor. Jag kollade priser med Sas från Arlanda till Luleå, utresa 21 dec och retur den 28 Dec. Pris 2691 kr, absolut inget att klaga på priset för en resa i jultider...
  18. Air Canada: Hallå - var är moderatorn...!!! Vakna!!! Utgångspunkten i det här forumet är ju: "Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna." Det är inte god ton att kalla folk idioter!!! Kom igen Travel News - fram med rödpennan!
  19. Suck: Diskussionen i tråden blir som personerna som skriver kommentarerna....
  20. Andreas: Varför är Jan Ohlsson en lögnare? Tittar jag på SAS till Umeå i December är det en dag som en enkelbiljett kostar över 1000 kr. Annars finns det enkelbiljetter ner mot 699 eller iaf under 999 ALLA dagar i December. Samma på hemvägen där nästan alla dagar är under 1000 kr. Nästan samma med Luleå, i Januari är den dyraste dagen biljetter för 699 kr till Luleå. Det är svårt att ens hitta ToR för 3-4000 SEK som ni påstår att det kostar. Rena lögnerna och fejknyhterna alltså, vad är det här för oseriös sida?
  21. Mats: @Air Canada, jag håller med dig, min borttagna kommentar höll inte god ton, oavsett om den är sann eller inte.
  22. Svensk: Hittade lätt en t.o.r. ARN-LLA över julhelgen 22-27/12 för 2691 kr. Jag tycker inte att det är ett rövarpris.
  23. Tommy EBD: Om jag söker t.ex. avgångar 14 dagar framåt så finns det gott om biljetter från ca 599kr och uppåt. Väldigt många av oss bokar ju biljetter senast 30 - 45 innan avgång så inget problem att få billiga biljetter. Varför denna negativa hets mot vår svenska anrika flygbolag TravelNews?
  24. Benny: Om "flygexperten" läst på hade han vetat att Skellefteå är och länge varit den riktiga guldgruvan för SAS i Norrland, med störst behov av konkurrensutsättning.
  25. Andreas: Kollade på Skellefteå nu också. Biljettpriser ner mot 600 kr enkel. Dyraste på 1349 enkel under December. I Januari finns Tur och Retur biljetter för 1185 kr varje vecka. Den här artikeln är absurd.
  26. Björn: Jan Ohlsson är en kronisk SAS-hatare och förtjänar inte plats i media. Han skrev nyligen i ett forum att det inte är en mänsklig rättighet att vara med i en fackförening. Apropå Wizzairs fackföreningsförbud. Det är precis vad det är. Det är en grundlagsskyddad rättighet att vara med i en fackförening.
  27. LarsGustav: Jan O....suck! Vad att säga om denna SAS-hatande "flygexpert"....ingen kan väl ta hans analyser på allvar.Travelnews...gör om,gör bättre tills nästa gång ni anlitar en "expert"
  28. Anders: Jan avskyr SAS och älskar tyvärr lågpris. Är Folkpartist och låtsas vara oberoende. Alltså INTE någon man bör använda i media.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024