Annons:

Debatt: ”Bromma behövs för svenskt flyg, Wanngård”

Brommas framtid är inte en Stockholmsfråga. Flygningarna domineras av resenärer ute i landet som behöver ta sig till huvudstaden på ett snabbt, enkelt och hållbart sätt, replikerar Svenska regionala flygplatsers vd Peter Larsson och Transportföretagen Flygs branschchef Fredrik Kämpfe i debattartikel i Dagens Samhälle.

”Det är sant som Wanngård beskriver att flygandet minskat drastiskt, såväl på Bromma som på Arlanda. Men en återstart kräver också tillgång till befintlig infrastruktur och en förutsägbar framtid. Den återkommande paralyseringen om Arlandas framtid avskräcker. Flygfrågor i allmänhet och Arlandafrågan i synnerhet har fått väldiga låsningar till följd av Miljöpartiets veto inom regeringen. När inga klara besked finns om Arlandas utveckling, vore det än mer riskabelt att dessutom stänga ned Bromma flygplats.”

Läs hela artikeln här.

5 kommentarer

  1. hans: SVERIGES KOMMUNIKATIONSCENTRUM LIGGER PÅ EN HALVÖ UTE I ÖSTERSJÖN. Brommas framtid är inte en Stockholmfråga. En flygplats i Stockholm ger bättre service åt flygresenärer runt om i Sverige och ifrån utlandet, som inte har Stockholm som slutdestination. Allt styrs inte från Stockholm, inte undra på att några talar om Stockholm som Fjollträsk.
  2. Lottie Knutson: Bra inspel. Av rena säkerhetsskäl är det också vansinne att lägga ner den enda "redundans-flygplatsen" Stockholm har. Dessutom så finns här världens möjlighet att göra Bromma till centrum och nav för norra Europas elflyg. Det är på tiden att de styrande ser möjligheter med flyget och inte bara motarbetar.
  3. John Doe: @hans Bromma är främst ingen hub and spoke flygplats. Mest en flygplats för inrikesresor, samt affärsresenärer till Bryssel och Helsingfors. Inget ovanlagit att länder har sådana flygplatser. Ett slags komplement för ett speciellt kundsegment. Inget fel med det. Bromma behövs som komplement till Arlanda utan att vara direkta konkurrenter. Bara en annan affärsmodell som har sitt syfte och ändamål.
  4. Tim: Om Bromma nu är så viktigt för Resor till och från Stockholm, sluta sälja genomgående biljetter via Bromma. Flyger du mellan Kalmar-Umeå så ska du inte byta på Bromma.
  5. hans: Lottie Knutsson, Varför heter det Stockholm-Skavsta och Stockholm-Västerås? Det finns tillräckligt med flygplatser runt Stockholm. Att dela upp flyget till Stockholm på två flygplatser är att försämra servicen för flygresenärerna. Våra politiker får dåliga råd när det gäller planering av våra kommunikationer, så det blir att försöka tillfredsställa alla och gå går det fanders. T.ex. tågen söderut på södrastambanan, om de börjar och slutar i Uppsala kan de ta upp flygresenärer till och från Norrköping och Linköping.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024