Annons:

Annons:

Sebastian Martinez går från internationell lyx till Lidingö

Han har arbetat på internationella 5-stjärniga hotell som Hotel d’Angleterre i Köpenhamn och Mandarin Oriental i London. Nu är han ny hotellchef på snackisen Ellery Beach House – det stundande Stockholmshotellet som vågar satsa i Coronatider.

Grattis Sebastian Martinez till nya jobbet som hotellchef på Ellery Beach House. Varför valde de dig?

– Stort tack! Jag tror de valde mig på grund av min kombination av gedigen hotellutbildning, erfarenhet från den internationella 5-stjärniga hotellmarknaden samt min anpassningsförmåga. Ellery Beach House kommer ju inte bli ett klassiskt 5-stjärnigt hotell men vi ska leverera förstklassig service och unika gästupplevelser och det är någonting jag kan väldigt mycket om.

Du har arbetat som Front Of House Manager anrika Hotel d’Angleterre i Köpenhamn innan – vilka kunskaper och erfarenheter tar du med dig därifrån som du kommer att ha nytta av på din nya arbetsplats? (Och hur översätts förresten Front of house manager?)

– Utomlands ser hotellhierarkier annorlunda ut än i Sverige. Man har fler mellanchefer på grund av andra behov. I Sverige är organisationen plattare. Som Front of House Manager är man ansvarig för Reception, Guest Relations, Concierge, Bell boys och Door teamet, alla som möter gästen initialt när hen anländer till hotellet. Det jag tar med mig från Hotel d’Angleterre är en massa saker. Hur man motiverar sin personal, hur viktig personlig utveckling är, hur viktigt det är med tydliga mål, uppföljning, att vara organiserad, strukturerad och att planera.

Det är turbulenta tider i och med coronapandemin – på vilket sätt har detta färgat din nystart?

– Mina två första dagar skulle vi åkt ner till Göteborg för att ha introduktion på huvudkontoret. Det fick ställas in och istället hade vi introduktionen digitalt genom Zoom, vilket funkade hur bra som helst. Man ser dock fram emot att få träffa sina kollegor personligen längre fram.

 Vad gör en hotellchef hela dagarna så här innan öppning?

– För oss är rekrytering en av de saker som står högt upp på listan. Just nu söker vi servicestjärnor som vill vara med på vår resa mot att skapa något Stockholm aldrig tidigare skådat. Ellery Beach House kommer bli magiskt. Det här är en resa ni inte vill missa, så gå in och sök nu!

Hur börjar du din arbetsdag? 

– Jag brukar alltid börja med att planera min dag. Time management, någonting jag lärde mig som Duty Manager på Mandarin Oriental i London. Få en överblick över vilka arbetsuppgifter jag måste få klart i dag och försöka få de gjorda så tidigt på dagen som möjligt. Charmen med hotellvärlden är att ingen dag är den andra lik, det är därför jag tror att vi som jobbar i den älskar branschen. Baksidan är dock att du kan vara säker på att något oförutsett kommer att hända som kan ta allt ifrån fem minuter till fem timmar. Då är det bra om du redan har hunnit bocka av de saker du behövde få gjort.

Vilken är hotellbranschens största utmaning framöver?

– Rese- och hotellbranschen har påverkats stort av Coronapandemin. Det kommer att ta lång tid innan volymerna kommer tillbaka. För hotellbranschen kommer det att handla om den som bäst kan hantera minskad efterfrågan och locka till sig de gäster som finns på marknaden. ESS Group har ju varit otroligt duktiga på leisure, destination och upplevelser och det tror jag är avgörande just nu. Sen tror jag också att Housekeeping kommer få ett uppsving. Man ser redan att de stora hotelljättarna satsar på nya städprodukter och rutiner. Renlighet kommer vara viktigare än någonsin framöver.

Det finns inget ont som inte har något gott med sig heter det ju – vad tror du att hotellindustrin kommer att ”göra om och göra rätt” när coronakrisen lagt sig?

– Hotellindustrin har verkligen ställts på sin spets nu under Coronakrisen. Det har handlat om att vara så kreativ som möjligt för att överleva. Jag har sett allt ifrån hotell som erbjuder dig som privatperson femstjärnig städning hemma hos dig med hjälp av sin städpersonal till oss på ESS som sålde ett paket som hette ”MJ’s experience at home Frida Nilsson” där Frida, Arvid och Hedda kom hem till dig en kväll och stod för maten, musiken och drinkarna. I framtiden tror jag kreativa lösningar kommer att vara ännu viktigare än tidigare och de som är bäst förberedda kommer ha ett övertag när nästa kris kommer.

 

Namn: Sebastian Martinez

Titel: Hotel Manager

Familj: Mamma, pappa och två bröder

Ålder: 34

Bor: Stockholm

Senaste resa: Grekland

Favorithotell: Mandarin Oriental Barcelona

Favoritreseapp: Booking

Flygbolag som jag åker helst med: Norwegian

Favoritdestination: Spanien

Min drömresa: Nya Zeeland

Detta vet vi inte om dig: Finns det något bättre än choklad?

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.