Annons:

Petter och Vimal tar över Hotell Skepparholmen i Nacka

Petter Stordalen och Stureplansgruppen gör ett joint venture och tar över Hotell Skepparholmen i Nacka, Stockholm. Det klassiska spa- och möteshotellet direkt vid Stockholms innerskärgård kommer under en treårsperiod utvecklas till en internationell toppdestination, enligt ett pressmeddelande.

Efter en passerad pandemi så blir satsningen på Skepparholmen det första resultatet av den gemensamma ambitionen.

Från april tar Stureplansgruppen och Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts över Hotell Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm. Det 105 rum stora hotellet med en position som ett av Stockholm mest omtyckta hotell för spa och möten kommer genom ägarbytet positioneras ytterligare och förstärkas inom verksamheterna gastronomi, möten, event och spa.

”Jag är oerhört glad över att vi nu kan ta detta steg i samarbetet mellan mitt hotellbolag och Stureplansgruppen. Vi har en fantastisk portfölj av några av Nordens mest uppskattade hotell och restauranger. Nu tar vi tillsammans över Skepparholmen och ska med våra gemensamma krafter förädla hotellet till en internationell toppdestination,” säger Nordic Hotel & Resorts ägare Petter Stordalen i ett pressmeddelande. 

Hotell Skepparholmen i Nacka utanför Stockholm.

Hotell Skepparholmen är en inarbetad destination för möten och event men också en stor och populär spa-anläggning. Faciliteterna har gjort att hotellet blivit ett uppskattat val för bröllop och speciella evenemang. När Petter Stordalens investeringsbolag Strawberry Equities 2018 köpte in sig i Stureplansgruppen fanns en tydlig ambition om att dra synergier från hans hotellverksamhet och Stureplansgruppens stora kunnande kring restaurang och event. Efter en passerad pandemi så blir satsningen på Skepparholmen det första resultatet av den gemensamma ambitionen.

”Det är en otroligt stark bas vi står på när vi tar över Skepparholmen och deras fantastiska personal. Utöver kunskaperna som vi tillsammans har om att skapa bra gästupplevelser så adderar vi också en otroligt hög ambition för utveckling. Nu börjar en resa för hotellet som kommer att pågå i tre års tid där vi lyfter hotellet steg för steg och har siktet inställt på att inte bara locka de lojala och härliga gästerna hotellet redan har utan också bli en destination som upptäcks av nya människor,” säger Stureplansgruppens koncernchef Vimal Kovac i ett pressmeddelande.

Säljare av Hotell Skepparholmen är Masmästarna Fastigheter AB. Fastigheten ägs även framgent av fastighetsbolaget Balder, som kommer att ha en stor och viktig roll i utvecklingen av fastigheten. Med start från april tar bolagen över Hotell Skepparholmen och ansvarig VD på plats är Marcus Press. Alla bokade möten, event, konferenser och spaupplevelser kommer att pågå som vanligt och hotellet är fortsatt öppet. Nu börjar resan med att utveckla Skepparholmen och redan till sommaren kommer fler nyheter att presenteras. 

Någon prislapp kommuniceras inte.

  • Fakta
    Antal rum: 105
    Antal bäddar: 198
    Spa: inspirerat av naturen och årstiderna. Omfattar infinitypool, värmande bastu, avslappnande lounge och havsbad nere vid bryggan. Dessutom behandlingsrum och gym.  
    Konferenslokaler: 10 st (största tar 150 personer)
    Grupprum: 7 st
    Dessutom eventbåt Aquamarina och Villa Torpa för mer avskilda samlingar.
    Restaurang: 300 platser. Panoramavy över Saltsjön. 16 exklusiva matplatser finns tillgängliga vid Chef’s Table.
  • Nordic Hotels & Resorts samlar 39 unika varumärken under ett paraply. En verksamhet som samlar hotell, barer och restauranger. I portföljen finns bland annat Villa Copenhagen, The Thief, Hotell Kämp, Icehotel och restaurang Tak med upplevelseområdet Stockholm Under Stjärnorna. 
  • Stureplansgruppen grundades 1996 och har som ambition att alltid leverera gästupplevelser i världsklass. Flera av Sveriges mest kända varumärken ingår i produktportföljen, som Bank Hotel, L’Avventura, Ekstedt, Röda Huset, Spesso och Norra Latin. Med en omsättning på 1,3 miljarder sek och verksamheter i Stockholm, Göteborg, Åre och Visby skapas unika upplevelser.

En kommentar

  1. Emil: Bank Hotel är väl ändå inte ett av Sveriges kändaste varumärken. Berns möjligtvis, som också ingår i portföljen. Blev kanske lite fel i texten där..