Annons:

“Grand Hôtel är ett stort ansvar”

Jessica Karlsson är Grand Hôtels nya hotellchef. Här svarar hon på vår på-nytt-jobb-enkät om varför hon tog jobbet, vad hon gjorde på Berns för länge sedan och vad en hotelldirektör gör hela dagarna. En av hennes företrädare är Wilhelmina Skogh. Vad kan vi lära av henne? - Att allt är möjligt!

Grattis Jessica Karlsson, du är Grand Hôtels nya hotellchef. Varför valde Pia Djupmark, VD Grand Hôtel Stockholm, dig? 

– Pia och jag delar synen på vad Grand Hôtel är nu, vart vi ska vara imorgon och om fem år. Att våga vara i framtiden och i nutiden parallellt hela tiden. Grand Hôtel är ett stort ansvar, ett ansvar som jag vet att vi båda bär med stolthet. 

Vad gör en hotellchef hela dagarna? 

– Mitt jobb är att säkerställa att alla och allt – både mjukvaran och hårdvaran – har rätt förutsättningar för att dygnet runt och varje dag leverera en femstjärnig service på högsta internationella nivå. 

Flaggsviten. vardagsrum

Vilket rum på hotellet tycker du bäst om, motivera gärna ditt val? 

– Jag älskar Flaggsviten med connecting Taksviten som är designade av svenska inredningsarkitekten Martin Brudnizki och belägna högst upp i Grandhuset med en underbar utsikt över Stockholm. De symboliserar verkligen Grand Hôtel – det är en modig design som är tidlös och modern på samma gång. Extra roligt att det är det första som världsberömde Martin designat i Sverige. 

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Wilhelmina Skogh är en av dina företrädare. Vad kan vi lära av henne? 

– Att allt är möjligt! 

Hur ofta är du inne på Instagram och på Linkedin? 

– Gällande min skärmtid så är den betydligt lägre än tiden jag lägger på de fysiska mötena. Men självklart håller jag mig uppdaterad om min omvärld och vad som händer i det digitala landskapet. 

Vad lärde du dig på NOFO Hotel & Wine Bar? 

– Att varje dag och i varje beslut helhjärtat leva och andas varumärket. 

Och vad lärde du dig på Berns? 

– Att det här är världens roligaste bransch. 

Ditt viktigaste nyckeltal gärna med en motivering? 

– RevPar. Tror alla mina branschkollegor håller med mig där.

Reseindustrins största utmaning? 

– Tyvärr så är det vårt rådande världsläge där osäkerheten är ett faktum på många håll. Men om det är någon industri som tagit sig igenom utmaningar tidigare och kommit ut starkare och klokare så är det verkligen reseindustrin. 

Jessica Karlsson, ny hotellchef Grand Hôtel Stockholm Foto: David Thunander.

Namn: Jessica Karlsson 

Titel: Hotellchef 

Familj: Man, två barn och en hund. 

Bor: Nacka

Senaste resan: Palma 

Favoritnyckeltal: RevPar 

Favorithotell: Soho Grand Hôtel, New York. 

Favoritfärjebolag: Waxholmsbolaget, går direkt från mig i Nacka och lägger till utanför Grand Hôtel Favoritkryssningsbolag: 

Favoritreseapp: Tripadvisor 

Flygbolag som jag åker helst med: Jag har med handen på hjärtat inget favoritflygbolag 

Favoritdestination: New York 

Min drömresa: Kilimanjaro 

Detta vet vi inte om dig: Jag har gjort en brudbukett till en världsartist.

Kommentarer är stängda.