Annons:

”Resebranschen måste våga ta betalt i framtiden”

Jaana Alenius har lång erfarenhet av reseindustrin och är ny Managing Director på Vector Nordic. Nu har hon minst sagt bråda dagar framför sig.

Grattis Jaana Alenius till nya jobbet som Managing Director på Vector Nordic AB. Varför valde de dig?

– Kombination av många olika faktorer – tror jag. En ekonomutbildning i botten, lång och varierande branscherfarenhet, mina språkkunskaper – i det här fallet var finskan en tillgång – och förhoppningsvis också för min personlighet, mina vänner säger att jag är hjälpsam och positiv.

 

Du har arbetat på BIG Travel innan – vilka kunskaper och erfarenheter tar du med dig därifrån som du kommer att ha nytta av på din nya arbetsplats?

– BIG Travel har varit en av pusselbitarna i mitt yrkesliv med ISO-arbete, IATA-kunskaper, frågor om resegarantier, paketreselagen och ett påbörjat hållbarhetsarbete. Men, det är inte bara är en arbetsplats som gett mig erfarenheterna utan snarare att jag arbetat med allt från bussbranschen, charter, grupp och konferens, drivit ett litet nischat företag till att marknadsföra världens mest besökta land Frankrike.

 

Vad gör en Managing Director hela dagarna?

– Ja, det kan man ju undra, det är en fin titel som rent juridiskt innebär ett ansvar, men som det alltid är i mindre företag får man vara beredd på att göra allt och att vara anpassningsbar. Det gillar jag.

 

Hur börjar du din arbetsdag? 

– Jag börjar med en kopp kaffe i sängen, läser tidningen och kollar på nyheterna, men jag förmodar att du inte menade det. Just nu handlar det mest om att sätta sig in i arbetet och få en överblick av en just nu för alla ovanlig situation.

 

Vector Nordic är resebranschens egen försäkringslösning för resegarantier och andra garantikrav – har ni extra högt tryck nu i coronatider? 

– Jag tror inte att det finns någon som inte påverkas av den svåra situationen vi befinner oss i. Just nu har vi extra mycket att göra och det handlar mest om att hjälpa våra befintliga kunder.

 

Vilken är reseindustrins största utmaning?

– Att ekonomiskt överleva den här krisen som vi alla hoppas ska bli så kort som möjlig. Redan nu är tidsperspektivet för långt för många, så det där med ”så kort som möjlig” har vi redan passerat.

 

Det finns inget ont som inte har något gott med sig heter det ju – vad tror du att reseindustrin kommer att ”göra om och göra rätt” när coronakrisen lagt sig?

– Det viktigaste ligger utanför vår kontroll (även om påtryckningar sker), det ligger på EU-nivå och lagstiftningen som behöver ändras förband annat Paketreselagen som just nu drabbar vår näring. Dessutom vägrar allt fler flygbolag att hantera återbetalningar på det sätt som finns reglerat i IATA-resolution 824r. Det innebär att hela bördan hamnar hos alla de som omfattas av Paketreselagen.

Sen hoppas jag att branschen vågar ta betalt för sina tjänster i framtiden. Vi har levt alltför länge med en konkurrens där lägsta pris fått fokus. På ganska kort tid har vi blivit bortskämda med att kunna resa närhelst vi fått lust till det. Jag hoppas att vi som resenärer blir medvetna och tar vårt ansvar. Vi kan inte fortsätta att resa på ett sätt som inte är ekonomiskt hållbart, vi måste börja betala det verkliga priset för till exempel en flygbiljett. Hållbarhet handlar inte enbart om miljön, vi ska absolut inte sluta resa, men vi ska tänka på att göra bra val när vi väl gör det. Hållbarhet som begrepp har kommit för att stanna och hela branschen kommer att behöva ställa om.

 

Namn: Jaana Alenius

Titel: VD.

Familj: Gift med Bosse och har tack vare det några bonusar som inkluderar barnbarn.

Ålder: Har fyllt 50 i alla fall…

Bor: Solna.

Senaste resa:  Krakow.

Favorithotell: Scarista House på Yttre Hebriderna, ett underbart B&B där man kan sitta vid en värmande brasa när Atlantstormarna drar in.

Favoritfärjebolag: Viking Line, kanske färgad av barndomens resor till släkten i Jyväskylä, Finland.

Favoritreseapp: Resklar.

Flygbolag som jag åker helst med: Inga preferenser.

Favoritdestination: Costa Rica åker jag gärna tillbaks till.

Min drömresa: Japan.

Detta vet vi inte om dig: Jag hade flygcert för segelflygplan innan jag tog mitt körkort.

 

 

 

13 kommentarer

  1. Kicki Tour Africa: STORT Lycka till Jaana!
  2. Hilda Ljunghill: Hej Jaana . stycket som börjar med "Sen hoppas jag att branschen vågar ta betalt för sina tjänster i framtiden. " är det bästa jag har läst på länge! Hur kan vi gå samman i branschen och se till att detta sker NU ..? vi måste se till att inte vara så sårbara som vi nu insett att vi är... stort lycka till och ha en fin helg Hilda Ljunghill VD amicheitalia
  3. Ulrika Törnblom: Men Stort Grattis till nya tjänsten bästa Jaana!! Klockrent!
  4. Anna-Carin, Big Travel ,Mora: Vad kul Jaana! Grattis till Dig och Grattis till Vector Nordic!
  5. Roland Gustavsson/Gustavo Mötesbyrå: Grattis Jaana till din fina tjänst. Som Hilda skriver, tycker även jag att vi måste våga ta betalt för våra tjänster. Vi sitter på så mycket kunskap som vi ofta förmedlar i gratis offerter till våra kunder. Här måste vår bransch tänka till. Vi kan inte fortsätta ge gratis idéer utan att ta betalt. Dessutom är vi med vid genomförande under flera dagar för att leverera en säker och trygg upplevelse också oftast utan att ta betalt för denna tid.
  6. Viveca/NCL: Grattis Jaana och lycka till!
  7. Ulla Lundwall: Stort Grattis,Jaana, och Lycka Till🥁
  8. Eva Primeus: Så roligt Jaana! Stort Grattis och lycka till!
  9. Peter Hellman: Grattis Jaana o Vector. Du har erfarenhet av branschen o ett bra nätverk. Nu behöver du bara se till så att spelreglerna o villkor mellan branschens aktörer blir "CORONA anpassade" så att inte resebyråerna o arrangörerna sitter med" svarte petter". Nu när alla lagar o regler ändras blixtsnabbt, så vore det bra om vi i Sverige kunde Retroaktivt se till så att ex leverantörer är solidariskt betalningsansvar gentemot slutkund! Ifall vi i EU skall driva igenom detta, så kommer det ta minst 5 år! Vilket kommer resultera att vi har ett flertal KK under detta år inom branschen...
  10. Daniel Feld: Grattis Jaana! Vad roligt. Lycka till önskar vi dig från Holiday Drive.
  11. Charlotte Olsson: Åh så spännande. Grattis Jaana!!
  12. Annette Sandqvist: Äntligen en positiv nyhet i denna bistra tid! Ett stort grattis Jaana - och Vector Nordic!
  13. Karin: Den viktigaste frågan för rollen som VD på Vector Nordic måste väl ändå vara: Vilken juridisk bakgrund och vilken expertis-kunskap inom försäkringar den person har, som fått i uppgift att leda försäkringsbolaget Vector? Finns inte den, så kommer vi att lämna Vector Nordic.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024