”Jag är medgrundare till säkerhetsföretaget St George som blev ”Årets e-handel” i Sverige 2010”
Grattis Fredrik Önrup, ny ekonomichef på Pontus Frithiof, Varför valde de dig?
Under de senaste 15 åren har jag genomfört en hel del projekt för Pontus Group, mest med fokus på Revenue Management som exempelvis prisdifferentieringar, optimering av restaurangernas bordsmix, Menu Engineering, men även budgetar och kalkyler. Under dessa projekt har det mest varit ”in och ut” i verksamheterna, men nu ska vi tillsammans få mer kontinuitet i dessa delar.
Varför valde du Pontus Frithiof?
Eftersom jag redan känner många av mina nya kollegor inklusive några fd studenter i kombination med att Pontus alltid vågar testa nya idéer och startar nya verksamheter (nu senast på Solvalla) känns det helt enkelt som att komma hem.
Pontus Frithiof är en krögare med tio bolag. Har ni en samlad affärsidé?
Det är inte alla bolag som drivs i egen regi, men i de verksamheter som ingår i Pontus Group är affärsidén att: ”Vi ska leverera en gastronomisk upplevelse med en nypa flärd för alla”.
Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?
Skolad på bland annat Handelshögskolan i Göteborg och Cornell University med stort fokus på Revenue Management. Olika tjänster på Grand Hôtel i Stockholm under sju år, därefter egna bolag och mer eller mindre galna projekt. Utbildningsledare på FEIs F&B Managerutbildning och föreläsare på de flesta av landets skolor inom besöksnäringen.
Dina tre viktigaste nyckeltal som ekonomichef?
I min position är det viktigt att säkerställa att driften får relevant information genom olika nyckeltal som gör att de kan planera och följa upp sina verksamheter, idag är de tre nyckeltalen; RevPAS, försäljning per arbetad timme och kronorna på sista raden.
Du ska fortsätta med Pingvinen, vad gör ni?
Pingvinen fyller 19 år och tillsammans med Nils Axing (som kommer hem från Dubai efter påsk) genomför vi utbildningar och uppdrag med fokus på restaurangekonomi och Revenue Management.
Hur är det att rida två olika hästar samtidigt? (Pontus och Pingvinen alltså.)
Det går lite hand i hand. Pontus har alltid varit mycket generös och uppmanat Pingvinen att vi ska dela med oss till studenterna på skolorna vad vi har åstadkommit för att tillsammans öka branschens attraktionskraft och inte minst lönsamhet.
Vad är det viktigaste om man vill göra karriär i besöksnäringen?
Att vara intresserad av och nyfiken på att jobba inom världens bästa bransch räcker långt! Sedan gäller det att krydda upp detta intresse med en passande utbildning (utbildningsnivån i branschen är alldeles för låg) och sedan hitta en mentor eller förebild; där har vi receptet för att gå långt inom besöksnäringen.
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Om de kan erbjuda en spännande tjänst (på halvtid) i Florens, Barcelona eller Köpenhamn.
Namn: Fredrik Önrup
Titel: Ekonomichef för Pontus Group och partner i Pingvinen.
Bor: På Lilla Essingen, Stockholm och i Skanör, Skåne
Senaste resa: Estepona, Spanien
Din favorit-KPI: Antalet gäster (det är gästerna som betalar våra löner och ser till att verksamheterna utvecklas och överlever)
Favorithotell: Hôtel Plaza Athénée i Paris
Favoritfärjebolag: Viking Line
Favoritreseapp: SJ
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Bormio, italienska Alperna
Min drömresa: San Sebastian, som jag fortfarande inte har besökt
Detta vet vi inte om dig: Jag är medgrundare till säkerhetsföretaget St George som blev ”Årets e-handel” i Sverige 2010.