SJs omfattande förbättringsarbete för kunder och medarbetare fortsätter, enligt ett pressmeddelande. Detta efter ett kvartal som till stor del har kantats av leveranssvårigheter med inställda avgångar och dålig punktlighet.
”…orsaker till de störningar som varit är regelrätta fel och brister i infrastrukturen. En hel del har under sommaren varit väderrelaterat…”
Det är många som väljer att resa med SJ. Under det tredje kvartalet ökade resandet med 19 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Tyvärr har både resenärer och SJs medarbetare fått uppleva en besvärlig tid på den svenska järnvägen, där olika typer av störningar har varit ovanligt många.
– SJs egna utmaningar beror främst på den generella lokförarbrist som råder i Sverige. För att säkra förartillgången och därmed kunna köra ännu fler tåg har SJ beslutat att starta en egen lokförarutbildning och inom kort sker den första kursstarten. Andra orsaker till de störningar som varit är regelrätta fel och brister i infrastrukturen. En hel del har under sommaren varit väderrelaterat men också sena banarbetsbesked från Trafikverket som lett till omplanering och inställelser. Det får konsekvenser för SJs medarbetare och kunder då vi dras med sena biljettsläpp och kort framförhållning när det gäller personalens scheman, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.
SJ tar nu enligt ett pressmeddelande krafttag…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete