Annons:

117 000 besökte High Chaparral i sommar

I söndags avslutade den småländska temaparken High Chaparral sommarsäsongen 2020. Vilda västern-parken hade totalt 117 000 besökare vilket motsvarar 73 procent av förra årets besöksantal och 80 procent jämfört med året innan, enligt ett pressmeddelande.

– 2020 utvecklades snabbt till att bli ett år med det primära målet att överhuvudtaget kunna öppna parken och att göra det på ett så omsorgsfullt sätt som möjligt. Sett till den enorma utmaning både vi och andra aktörer inom besöksnäringen stått inför i år är vi både stolta och tacksamma för att vi kunnat ha öppet, så snabbt kunnat ställa om, fått välkomna så många nöjda besökare och inte minst för att ha kunnat möjliggöra jobbtillfällen för 350 säsongsanställda, säger Mathias Bergendahl, vd för High Chaparral i pressmeddelande.

Med anledning av restriktionen att maximalt 50 åskådare kunde se varje föreställning gjorde High Chaparral i mitten av juni en omfattande omställning i linje med varumärkets ”Bli en del av äventyret”, där föreställningar ersattes med interaktiva aktiviteter med karaktärer som Zorro, Lucky Luke och familjen Dalton Annie och Billy the Kid, nybyggarna och inte minst cowboys och cowgirls på showhästar över hela parken.

– Vi har fått en fantastiskt fin respons för detta nya koncept och tar med oss våra nyvunna erfarenheter in i planeringsarbetet inför nästa år, säger Mathias Bergendahl i ett pressmeddelande.

Tidigare i augusti meddelade High Chaparral att evenemangen Halloween och julbord är inställda i år och planeras återupptas under 2021.

Åtgärder med anledning av covid-19

  • Löpande rådgivning av en konsult, doktor i molekylär cellbiologi, gällande covid-19 och en pandemis förlopp och effekter
  • Löpande rådgivning av säkerhetskonsult för att säkerställa efterlevnad av Polisens tillståndsbevis, lagar och gällande restriktioner
  • Förköp och begränsat antal entrébiljetter per dag
  • Skyltar, gatupratare och klistermärken på mark och golv med budskap om att hålla avstånd, tvätta händerna regelbundet, stanna hemma vid sjukdom och hosta/nysa i armvecket
  • Handsprit överallt i parken
  • Desinficering i vagnarna mellan varje tågresa
  • Inköp av staket för att avgränsa personal och besökare samt att bättre arbeta med köbildning
  • Installation av plank som insynsskydd för att säkerställa max 50 åskådare på respektive arena
  • Febertest av personal innan varje arbetspass samt karantänboende för personal med sjukdomssymptom
  • Efterlevnad av Folkhälsomyndighetens riktlinjer för restauranger, boende och städning
  • Ökat antal städtillfällen på alla områden, inkl. toaletter, boende och campingens servicehus
  • Desinficerade stugor och rum innan varje ny incheckning
  • Information om åtgärder och utbud på webbsida
  • Nära samarbete med lokala och regionala myndigheter
  • Entrévärdar på flera platser i parken
  • Omflyttning av vilda västern-kulisser
  • Omställning i linje med varumärkets ”Bli en del av äventyret”, där föreställningar ersatts med interaktiva aktiviteter med parkens karaktärer.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024