Annons:

Waxholmsbolagets nya regler hotar skärgårdsturismen

Landstingsägda och skattefinansierade Waxholmsbolaget expanderar sin trafik och gör SL-kortet giltigt på allt fler turer. Det innebär att andra kommersiella aktörer som Stromma inte längre kan fortsätta med sin båttrafik i Stockholms skärgård. Exempelvis Cinderellabåtarna som kör turister från Stockholm city ut mot Möja och Sandhamn eller trafiken mellan Stavsnäs och Sandhamn. Travel News har träffat Peter Henricson Sverige chef på Strömma för att prata om läget och den tuffa sommaren 2020.

– Det har inte varit några turistbussar i sommar. Det har varit noll efterfrågan eftersom det inte har varit några utländska turister och kryssningsgästerna har helt uteblivit.

Hur länge kommer detta att fortsätta?
– Jag är orolig att detta kommer att vara hela hösten och bit in på nästa år. Jag hoppas att det lättar nästa vår, men det beror på om det finns ett vaccin eller inte…
Peter Henricson noterar att SL-kortet tar allt större plats i Waxholmsbolagets trafik.
Det stressar och oroar oss. Vilket livsrum kommer det att finnas för oss privata aktörer som inte kan nyttja SL-kortet?

Nu är Cinderella-trafiken hotad enligt Peter Henricson.
– Vi har kört parallellt med Waxholmstrafiken i mer än trettio år, trots att de har subventionerade biljettavgifter på 70-75 procent. Jag pratar inte bara för oss utan också för de som kör från Stavsnäs ut till Sandhamn. De är frustrerade av att så få åker med dem.
Varför har detta skiftet kommit nu?
– Politikerna vill fylla båtarna. Man har köpt och byggt väldigt stora skärgårdsbåtar, som få reser med utanför högsäsong. Från september till april kör de i väldigt låg beläggning. Nu vill de fylla dem med SL-kunder. Det stör ut vår privata trafik.

I Strömmas biljettsystem kan du förboka och betala din biljett. Det funkar inte på Waxholmsbolaget vilket har gjort att många resenärer arga när de inte kommer med båten. Det är bara fast bosatta i skärgården som har företräde.
– Strömma är ett turistbolag, vi har byggt ihop vårt system för detta. I sommar kom det ett nödrop från entreprenörerna i skärgården. De ville att vi skulle säkerställa att de som bokat restaurang och hotell i skärgården verkligen kommer med sin båt.

Vad är den bästa lösning på detta problem?
– Vi tycker att det skulle finnas en båtpeng som det gör i vården. Den som kör ska få en likartad ersättning – oavsett om man åker med Waxholmsbolaget, med oss eller någon annan part. Hittar man en sådan modell skulle det poppa upp en mängd aktörer. Det skulle leda till att skärgården blomstrade. Nu med nya SL-kortet utarmar man de privata initiativen i Stockholms skärgård.

En kommentar

  1. Charlie: Jobbigt värre Peter - varför kliver inte höjdhopparen fram och tar striden!?
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024