Annons:

Annons:

Så blev Silja Line en vinnare i sociala medier

Silja Lines Instagramkonto har kvalat in på en fjärdeplats på den svenska listan av de annonsörer som är bäst i sociala medier, enligt branschtidningens Resumés genomlysning. Bakom Instagramkontot står sociala medier-chefen Marielle Ceken och koordinatorn Nathalie Klippert. Resultatet? Sveriges fjärde bästa varumärke på Instagram som engagerar mest, enligt ett pressmeddelande.

Av 10 300 följare engagerar kontot och dess innehåll i snitt 3,73 procent av följarskaran. Framgångsreceptet skrivs i tre delar: bildspråk, mätning och testning. Silja Line verkar i resebranschen, vilket genom åren har blivit en naturlig plattform för att snygga bilder och inspiration. Bildspråket blir därför oerhört viktigt vilket har lett till att Marielle och Nathalie så gott det går, målgruppsanpassar innehållet på kanalen.

”Du behöver inte sitta på en uppsjö av bilder, utan att reposta material som du vet att målgruppen är intresserad av har varit positivt för vår tillväxt på Instagram. För att skapa engagemang, måste vi välja vårt innehåll med omsorg, det måste väcka positiva känslor och reaktioner. Vi ser även att en framgångsfaktor har varit, att hela tiden testa nya funktioner som Instagram tillgängliggör. Genom att testa skapar vi oss en stor förståelse om hur målgruppen vill ta emot och engagera sig med vårt innehåll”, säger Marielle Ceken, Social Media & Customer Relations Manager på Tallink Silja AB.

Marielle och Nathalie använder sig även av flertalet omvärldsbevakningssystem för att mäta och skapa sig en uppfattning och omvärlden i sociala medier. Genom denna typ av bevakning, kartläggs vilken tid på dygnet som följarna är mest engagerade och hur olika beteenden på plattformen ser ut. Utefter detta anpassas innehållet för att maximera engagemanget.

Enligt Resumés kartläggning tycks företag satsa stort på Instagram. Samtidigt finns det en stor publik på plattformen som inte alltid är helt enkel att nå, kommunicera med och skapa innehåll för.

”Många företag använder bildbanksbilder och bilder som inte är anpassade för Instagram. För många företag är det en tidskrävande process och man har varken tid eller resurser för att uppdatera kanalen i den takt som varumärkets målgrupp kräver. Tricket är att ha is i magen, kartlägga och identifiera vilken plattform som varumärkets målgrupp finns, och sedan verka där. Försök att förstå vad dina kunder finns på sociala medier, vad de gillar för typ av innehåll och arbeta fram en strategi därefter”, avslutar Marielle Ceken.

Marielles tips till andra annonsörer som vill lyckas:

  • 1. Glöm inte det som Instagram handlar om: bilder och bildspråk!
  • 2. Våga testa – annars har du ju ingen aning om det fungerar.
  • 3. Mät allt du gör.
  • 4. Lyssna på dina följare. Fråga dem vad de vill se och vad du kan göra bättre. Vi brukar publicera en enkät på Facebook varje halvår där vi frågar just detta. Det ger upphov till nya idéer och inspiration.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
Senior Direct Sales and Servicing Agent
Sista ansökningsdag:
11 februari 2019
RES och Travel News söker webbredaktör
Sista ansökningsdag:
20 februari 2019
Affärsresesäljare
Sista ansökningsdag:
18 februari 2019
MSC Cruises söker 2st resesäljare
Sista ansökningsdag:
26 februari 2019
Specialist Tour Coordinator / Project Coordinator
Sista ansökningsdag:
13 februari 2019