Annons:

Travel News kommenterade köerna på Arlanda i SVT:s Morgonstudion

Travel News chefredaktör VIggo Cavling var inbjuden att kommentera de långa köerna på Arlanda i SVT:s Morgonstudion. Han föreslog bland annat att Swedavia skulle vara mer generös med sin data om hur många som väntas flyga. Och att "värdar" skulle informera de som står köerna vad som gäller i kontrollen så att den blir mer effektiv. De flesta flyger bara en gång varje år. Speciellt på sommaren. Swedavia tackade nej till att vara med i programmet eftersom inbjudan kom så sent. I inslaget medverkade också Hans Jørgen Elnæs, oberoende flyganalytiker.

Se inslaget här

6 kommentarer

  1. Erik: Även om bemanningen är ett av problemen så är det ju faktiskt den ovana resenären som också sinkar, och där håller jag med Viggo om värdar som borde informera om vad som ska göras. För hade alla sett till att inte ha några vätskor i sitt handbagage, för mycket vätskor, tagit upp sin laptop, ipad etc etc så hade säkerhetskontrollen flutit på ganska så smidigt trots bristande bemanning. Det är ju därför Fast Tracken går fortare t.ex..tack vare att där går majoriteten som är vana resenärer (även om det ibland kan finnas sengångare även där)
    • Travel News: Detta är faktiskt en idé jag fått av Didrik von Seth, men inte desto mindre en MYCKET bra idé.
  2. Max: Om flödet ska fungera. Så måste Swedavia se över sitt uppdrag. Måste man gå från fastighetsägare till att underlätta för SÄPO att få bekräfta personalen som dugliga?
  3. Johan: Ett problem på Arlanda är att platsen/bänken för att lägga sitt bagage i backar är pytteliten, där endast två (i bästa fall tre) personer kan stå samtidigt. På många andra flygplatser är området stort och upp till kanske 10 resenärer kan packa ner i backar samtidigt. Det blir mindre väntan, mer effektivt och bättre fart igenom scannern.
  4. Josef K: Johan - om Swedavias ledning brydde sig det minsta om att det är kunderna som är orsaken till att Swedavia finns, så hade de för länge, länge sen tagit yta från avresehallen och/eller tax-freen och byggt en rimligt stor plats för kunderna att förbereda sig med uppackning av väskor mm inför säkerhetskontrollen. Men det ska byggas om och det ska byggas hotell och det skall byggas ännu fler shopar och det ska byggas... Och Viggo - på många spanska flygplatser har de väktare som står och dirigerar folk, påpekar att datorerna måste upp, att bältena måste av osv, osv. Funkar supersmidigt där.
  5. Roland: Som halvtysk ser jag på tyska nyhetsprogram och igår visade de ett reportage från flygplatserna i Düsseldorf och Köln/Bonn. Även där har säkerhetskontrollen ibland köer på över 100 meter. Jag vill med min kommentar absolut inte rättfärdiga Swedavia utan bara meddela Travel News` läsare att problemet inte är unikt för Stockholm-Arlanda om någon hade trott det.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024