Annons:

Bröllopsyra när Victoria gifter sig

Om fyra månader säger kronprinsessan Victoria ja till Daniel Westling i Storkyrkan i Stockholm. Roligt och romantiskt – men ger kungakärleken klirr i kassan? Travel News har kartlagt rese- och turismbranschens förväntningar på det kungliga bröllopet den 19 juni. 

Ur pr-synvinkel är bröllopet värt hur mycket som helst, säger Peter Lindqvist, vd för Stockholm Visitors Board.
 
Förra året tog Stockholm emot drygt 600 journalister, med anledning av bröllopet räknar man med ungefär 2 000 som på olika sätt riktar strålkastarljuset både mot huvudstaden och Sverige. I mer konkreta ordalag betyder det sannolikt full beläggning för hotellen under några dagar, en otrolig tillströmning av svenska och utländska turister samt en förlängd turistsäsong. I vanliga fall kommer turismen i gång först runt midsommar, men stadens ”förfest” Love Stockholm 2010 sparkar i gång redan den 6 juni och även den tror Peter Lindqvist drar besökare.
 
– Förra året steg antalet turister i Stockholm med tio procent. Jag tror vi kan behålla den ökningen och nå ännu lite högre i år. Dessutom ger mediernas intresse positiva effekter även på lång sikt. Det här är en skänk från ovan, säger han.
 
Kollegan och presschefen Ann-Charlotte Jönsson är lika positiv, även om hon ännu inte kunnat notera en anstormning av journalister.
 
– Men jag vet att tyska tv-bolaget ZDF har bokat en massa hotellrum, säger hon.
 
Stockholm Visitors Board har dock inte gjort någon prognos. 
– Det är otroligt svårt att beräkna, så vi vågar inte gissa hur många besökare som kommer. Men vi har tittat på hur det såg ut när kronprins Frederik gifte sig i Köpenhamn 2004. Den dagen rörde sig 250 000 personer i innerstaden.
SHR har däremot lagt en prognos som säger att logiomsättningen för hotellen i Stockholms län kommer att öka med 120 miljoner kronor, vilket ger en total logiomsättning på 250 miljoner konor under bröllopsveckan. Uträkningen baserar sig på antaganden att samtliga hotellrum är belagda, att priserna ligger 25 procent över normalprisnivån för motsvarande vecka tidigare år och att effekten håller i sig under en hel vecka.
 
Än finns det rum kvar på Stockholmshotellen, framför allt i närförorterna, men alla tror på 100 procents beläggning.
– Prinsessbröllop är bra för business, och jag tror det blir ännu bättre för oss när Victoria och Daniel flyttat in på Haga slott som ju inte ligger så långt härifrån. Folk vill säkert besöka Stockholm även efter bröllopet och kanske kika på kronprinsparets nya bostad, säger Lotta Wellander, hotellchef på Park Inn i Solna.
 
I höstas krävde Rica Hotels att gästerna stannar minst fyra nätter om de vill boka natten den 18–19 juni, men eftersom bokningarna inte riktigt tagit fart än har hotellkedjan sänkt kravet till tre nätter på kedjans cityhotell.
 
– Många ringer och hör sig för, men de flesta avvaktar med att boka rum. I ärlighetens namn har vi inga problem med att fylla våra hotell en sommarlördag. Den stora förtjänsten för oss ligger i att vi kan ta ut lite högre priser än annars, och att intresset finns kvar även efter den 19 juni. Räknar med att det kommer en svans med besökare i kölvattnet av vigseln.
 
– Därför har vi inlett ett samarbete med Stockholms stadsmuseum som just nu tar fram ett paket med kungliga vandringar i stan. Dem ska vi erbjuda i speciella hotellpaket, säger Jörgen Andersson, marknadschef på Rica Hotels.
 
Filippa Norrman producerar de nya vandringarna.
– Vi har lärt oss av våra enormt populära Millenniumvandringar i Stieg Larssons och hans fiktiva figurers fotspår. Nu tar vi fram material för tre olika kungliga vandringar som vi tror ska intressera besökarna.
 
Vandringarna kommer i gång i början av juni.
– Perioden under Love 2010 och runt själva bröllopet blir mest intensiv, men vi räknar även med många turister som efteråt vill gå vandringarna för att se var bröllopet stod, hur kortegen gick och så vidare.
 
Stockholms stadsmuseum använder i första hand sina egna guider till vandringarna. Men det kommer att finnas jobb så det räcker även för medlemmarna i FSAG, Föreningen Stockholms auktoriserade guider. Ordföranden Håkan Frändén berättar att en incomingbyrå ringde redan för ett halvår sedan för att boka honom i juni.
– Vi tror definitivt att vi får mer jobb i sommar. Precis som Nobelpriset är prinsessbröllop bra för turismen. Det ger också en massa positiva spinoffeffekter, säger han.
 
I Stockholm går det alltså inte att ta fel på optimismen inför bröllopet. Där är det många som räknar med att öka sina intäkter. Inte så underligt, med tanke på att det är i huvudstaden som Victoria och Daniel säger ja till varand-ra. Men kan övriga landet få en släng av bröllopssleven?
 
– Kronprinsessbröllopet i Stockholm, när staden är som vackrast, är ett attraktivt evenemang som lämpar sig väl för bussresor och som lockar många. Förhoppningsvis kan det även locka nya bussresenärer som upptäcker hur enkelt, trevligt och prisvärt det är med bussresor, säger Helena Gibson Ek, informationsansvarig på Svenska Bussbranschens Riksförbund.
 
Det är en hel del bussbolag som erbjuder ett bröllopspaket med övernattning(ar) i Stockholm. Sven Carlsson Trafik i Gnosjö har snart en hel buss fullbokad. Skulle det smälla till har man beredskap för ytterligare två.
 
Men kreativiteten att kapitalisera på kronprinsessbröllopet låter sig inte begränsas till svensk mark. I maj kör arrangören Tema en ny rundresa, ”med kunglig inramning”, i Victorias historia. Åttadagarsturen koncentreras till Bordeaux där staden Pau ligger och därmed även ätten Bernadottes vagga.
 
– Eftersom Frankrike är en stor destination för oss, tyckte vi att bröllopsåret var ett lämpligt tillfälle att ordna en unik resa med en av kungens sysslingar som ciceron, säger Peter Hellström på Temas informationsavdelning.
Det blir dock inte bara slott och herresäten dagarna i ända, utan även besök på vingårdar och provsmakning av såväl choklad som ostron.
 
– Våra resenärer tillhör främst den så kallade Rolling Stones-generationen som är resvan, har god ekonomi och vill kombinera historia med god mat och dryck. Den här resan erbjuder precis det.
 
Än så länge har Tema inga planer på att upprepa den, men Peter Hellström utesluter inte att det kan bli aktuellt. Liksom alla andra aktörer i rese- och turismbranschen har Tema ytterligare ett prinsessbröllop att se fram emot. Vi vet inte när, bara att, prinsessan Madeleine också ska gifta sig. Hon får varken prins eller halva kungariket, men branschen hurrar ändå. Prinsessbröllop är alltid bra för affärerna.
KERSTIN SUNDMARK

Kommentarer är stängda.