Annons:

Detta vill utländska turister köpa i Sverige

Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i svenska butiker – och det är genuint svenska varor som är i blickfånget. Hantverk och mode packas ofta med hem och shopping är en viktig del av upplevelsen i Sverige. Det visar en ny rapport om utländska shoppingresenärer i Sverige, som Visit Sweden och Svensk Handel ska presentera i morgon torsdag.

Utländska turister spenderar 63 miljarder kronor på shopping i Sverige. Det är nästan hälften av deras totala budget för resan. Det framgår i en ny rapport från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket, som presenteras i morgon. Rapporten presenterar fakta om besökare från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA. 

Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.

– Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden i ett pressmeddelande.

Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.

Tyska resenärer shoppar helst: 1. Souvenirer, 2. Lokalt producerad mat och dryck, 3. Livsmedel Holländska resenärer shoppar helst: 1. Kläder och skor, 2. Souvenirer, 3. Livsmedel
Franska resenärer shoppar helst: 1. Souvenirer, 2. Kläder och skor, 3. Lokalt producerad mat och dryck Amerikanska resenärer shoppar helst: 1. Kläder och skor, 2. Livsmedel, 3. Souvenirer

Brittiska resenärer shoppar helst: 1. Livsmedel, 2. Kläder och skor, 3. Souvenirer

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024