Annons:

Generationsresor i topp på lyxturisternas drömlista

Det internationella lyxresenätverket, Virtuoso, en samarbetspartner till premium-resebyrån Travel Beyond, har intervjuat 1071 av sina reserådgivare runt om i världen om 2019 års kommande resetrender. Resultatet – The Luxe Report, avslöjar fem huvudtrender som alla pekar åt samma håll: År 2019 efterfrågar den kräsna reseeliten en allt högre nivå av personalisering och unika upplevelser, enligt ett pressmeddelande.

I rapporten, som Travel Beyond har tagit del av, avslöjade de Virtuoso-anslutna reserådgivarna att allt fler kunder efterfrågar specifika platser på flyget, specifika hyrbilsmodeller och specifika rumsnummer på hotellen. Kunderna är helt enkelt mer precisa med sina önskemål. Ingenting på semestern lämnas åt slumpen eftersom lyxresenärerna inte bara vill ha hjälp att förboka sina restaurangbesök utan många begär även ett specifikt bord och ett visst vin till sin måltid liksom förbokade tider hos massage-terapeuter och frisörer.

Genom Luxe-rapporten har Virtuoso identifierat fem olika trender som alla visar på en ökad efterfrågan av personaliserade resor:

1.Motivation: De sociala mediernas inflytande syns tydligt och driver allt fler lyxresenärer att jaga de snyggaste bakgrunderna och det bästa fotoljuset för att skapa eget Instagram-innehåll. Det blir allt vanligare att kunder efterfrågar fotokurser på plats, att de vill ha hjälp att efterlikna sina favoritbilder eller att arrangera temafotograferingar med destinationsspecifika kläder, såsom traditionella geishakläder i Kyoto eller balklädsel i Venedig.

2.Transporter: Förstklassiga kabiner, VIP-behandling på flygplatsen och tjänster som guidar resenären genom tullen på ett snabbt och smidigt sätt ökar i popularitet. Allt fler lyxresenärer efterfrågar också helikopter-transfer i samband med sin resa.

3.Boende: Kräsna lyxresenärer som har sett och upplevt det mesta söker okonventionellt boende. Det kan handla om allt från att bo i en koja högt bland trädtopparna till att bo i ett kloster, i en iglo, i ett tält i den marockanska öknen eller under bar himmel på stranden vid Röda Havet.

4.Bucket lists: Lyxresenärerna vill förverkliga sina bucket list-upplevelser. Sportfans efterfrågar biljetter till storslagna sportevent som till exempel Olympiska spelen, Super Bowl och Wimbledon. Konstälskare efterfrågar privata bakom kulisserna-visningar av platser som till exempel Vatikanen. Shoppingfrälsta efterfrågar privata visningar i high-end-butiker och allt fler reserådgivare ombeds att arrangera privata middagar med inflytelserika, lokala personer.

5.Hållbara djurupplevelser: Efterfrågan på nära möten med djur ökar, men en allt viktigare faktor är att interaktionen sker på djurens egna villkor. Av den anledningen ökar förfrågningarna på både aktiviteter med vilda djur som till exempel valskådning och besök på lokala djurskyddshem.

Suget efter att utforska nya destinationer är den största anledningen till att resa år 2019 och Japan toppar listan för första gången. Generationsresorna fortsätter att växa i popularitet och Italien regerar vidare som världens mest populära destination och som nummer ett bland familjer, smekmånadspar och millennials.

Reseskäl i topp
1. Utforska nya destinationer
2. Pricka av upplevelser på bucket-listan
3. Hitta genuina upplevelser
4. Koppla av och stressa ner
5. Få tillsammanstid med nära och kära

Resetrender i topp
1. Generationsresor
2. Äventyrsresor/ Aktiva resor
3. Flodkryssningar
4. Lyxkryssningar
5. Jubileumsresor

Destinationer i topp
1. Italien
2. Frankrike
3. Sydafrika
4. USA
5. Island

Familjedestinationer i topp
1. Italien
2. Mexiko
3. Hawaii
4. Orlando
5. England

Städer i topp
1. Paris
2. Rom och New York
3. Kapstaden
4. London
5. Tokyo

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024