Annons:

Hitta rätt flyg över Atlanten

Det är inte lätt att välja flyg över Atlanten. Hos vissa flygbolag får du betala vinet själv i ekonomiklass – hos andra ingår gratis bubbel. Travel News har kartlagt för- och nackdelar med 15 flygbolag som flyger svenskar till USA.

Det är en djungel där ute när du ska leta fram bästa USA-resan – åt dig själv eller åt en kund.  Vissa flygbolag har upp till fyra olika klasser med olika förmåner och förbehåll. På flera amerikanska flygbolag får du numera betala vin och öl själv i ekonomiklass – och på Norwegians nya direktlinjer till USA kostar en filt 5 dollar. Även businessklassresenären måste ha koll. Vill du sova riktigt skönt på nattflygningen är det härligt med en 180-gradig flatbed, men det har exempelvis varken SAS eller Air Berlin. Och sen var det ju de mjuka värdena – om flygpersonalen är på hugget, möter dig med ett leende eller om de surmulet snörper på munnen när du ber om lite extra juice. Betygsättning är ingen exakt vetenskap, men hjälper kanske dig och dina kunder lite på traven.

SAS
Prisexempel: Stockholm–New York: 6 026 kronor
Flygtid: 8 h 55 min (direkt)
Plus: Stabil skandinavisk service, pålitligt om något går fel. Direktflyg till fem destinationer i USA från Stockholm och/eller Köpenhamn ger snabb flygtid. Samarbetet med United ger tillgång till deras stora inrikeslinjenät. Och glöm inte alla Eurobonuspoäng man får.
Minus: Den gamla flygflottan gör sig påmind. Gammalt underhållningssystem utan on demand-funktion i ekonomiklass. Gratis vin och öl till ekonomiklasspassagerare, men det klagas på snålhet – alkoholen delas ut bara en gång.

SWISS
Prisexempel: 6 457 kronor
Flygtid: Minimum 12 h 5 min (via Zürich)
Plus: Prisbelönad service, en schweizisk högkvalitativ produkt. Zürich är en snabb transferflygplats, minimum 40 minuter, och en av få flygplatser med bemannade barn- och lekrum nära gaterna. Sju USA-destinationer från Zürich, plus en med dotterbolaget Edelwiess Air. Två meter långa flatbeds i businessklass med integrerad massagefunktion.
Minus: Lite avigt att åka en bra bit söderut i Europa, en av de längsta totala flygtiderna i undersökningen.

UNITED AIRLINES
Prisexempel: Stockholm–New York: 6 679 kronor
Flygtid: 8 h 45 min (direkt)
Plus: Direktflyg ger snabb flygtid och tillgång till 84 inrikeslinjer från Newarks flygplats. För 100 dollar per enkelresa kan man uppgradera sig till säten med 15 cm mer benutrymme, ändå fram till incheckningen, en enkel lyxhöjare. Nyinstallerade flatbeds i businessklass.
Minus: Litet plan, en Boeing 757:a, med bara en mittgång kan ge ”trång” känsla. Du betalar för vin och öl i ekonomiklass. De amerikanska flygbolagen anses generellt ha sämre service än många europeiska.

DELTA AIRLINES
Prisexempel: Stockholm– New York: 5 942 kronor
Flygtid: Mimimum 12 h 40 min (via Amsterdam)
Plus: Direktflyg under sommaren från Stockholm till New York JFK ger kort flygtid, under nio timmar. Stort inrikesnät från JFK. Codeshare med Air France-KLM. Så sent som vid incheckningen kan du uppgradera dig till Economy Comfort och få mer benutrymme och gratis alkohol, från 9 dollar per enkelresa. Wifi på inrikeslinjerna, som kostar 10,95 dollar.
Minus: Gammal flotta, service som andra amerikanska bolag, lite sämre än många europeiska. Transfer på Charles de Gaulle bökigt. Du får betala för vin och öl i ekonomiklass.

AMERICAN AIRLINES
Prisexempel: Stockholm–New York: 6 402 kronor
Flygtid: Minimum 12 h 25 min (via London)
Plus: Codeshare med British Airways ger ett flertal avgångar dagligen från Stockholm och Göteborg. Nio egna USA-destinationer från London och stort inrikesnät från New York JFK. Till skillnad från övriga amerikanska bolag ingår vin och öl i ekonomiklass.
Minus: Enda USA-flygjätten som inte har direkttrafik från Norden. Äldre flotta, där vissa långlinjeplan inte har skärmar i ryggstöden för underhållning (Boeing 777 har det). Ingen mellanklass.

BRITISH AIRWAYS
Prisexempel: Stockholm–New York: 6 448 kronor
Flygtid: Minimum 11 h 30 min (via London)
Plus: British Airways erbjuder bra service och mat, även om maten ibland kan uppfattas som lite brittisk. Sedan Terminal 5 invigdes behöver man inte byta terminal på Heathrow. Prisbelönt lounge för affärsresenärer. Ihop med American har man största utbudet av USA-destinationer i Europa. På businessflygen från London City finns wi-fi.
Minus: Heathrow är en jätteflygplats,  mycket spring även inom en och samma terminal. Och ryktet att bagage tenderar att försvinna oftare på Heathrow vid transfer än på andra flygplatser lever envist kvar.

VIRGIN ATLANTIC
Prisexempel: Stockholm–New York: 5 706 kronor
Flygtid: Minimum 12 h 45 min (via London/Heathrow)
Plus: Utsett till USA:s bästa flygbolag av Skytrax. Satsar hårt på service och hög kvalitet ombord och i lounger. Även ekonomipassagerare får exempelvis sovkit. I Upper Class, finaste klassen, finns flatbeds och serveras afternoon tea. 10 USA-destinationer från Heathrow och Gatwick.
Minus: Går inte att boka flyg från Sverige på Virgin Altantics hemsida. Behövs gott om tid för byte på Heathrow, som inte blir av med ryktet att väskor oftare än på andra flygplatser hamnar på drift där.

NORWEGIAN
Prisexempel: Stockholm–New York: 4 650 kronor
Flygtid: Minimum 8 h 25 min (direkt)
Plus: Två direktlinjer från Stockholm, New York och Fort Lauderdale – den sistnämnda enda svenska direktlinjen till Florida. Låga priser, om du bokar tidigt och har koll på alla extraavgifter. När Dreamlinern tas i drift augusti/september blir det tystare i kabinen och bättre luft än i äldre maskiner.
Minus: Just nu flyger Norwegian med gamla Airbusplan utan något underhållningssystem alls. Och tar betalt för nästan allt extra, exempelvis 5 dollar för en filt. Och givetvis för bagage och mat. Men vattnet är gratis efter skriverier i medierna.

LUFTHANSA
Prisexempel: Stockholm – New York: 6 608 kronor
Flygtid: Minimum 10 h 15 min (via Düsseldorf)
Plus: Rankat av Skytrax som Europas näst bästa flygbolag. Tysk pålitlighet, bra service och mat. Wi-fi ombord, som dock kostar 20 euro. Täcker 17 USA-destinationer från Frankfurt, München och Düsseldorf. Smidig transfer via de två sistnämnda flygplatserna, 30 minuter. Över 100 inrikesdestinationer i USA tack vare Unitedsamarbete.
Minus: Ingen mellanklass, men Economy Extra introduceras nästa år. Frankfurt är en stor och bökig flygplats, krävs gott om tid för transfer, även om transfertiden gått från minimum 60 till 45 minuter.

AIR FRANCE
Prisexempel: Stockholm–New York: 5 727 kronor
Flygtid: Minimum 11 h 5 min (via Paris)
Plus: Testar wi-fi ombord på ett av sina Boeing 777-flyg till New York, men kostar 19,95 euro för hela flighten. Mer benutrymme, Seat Plus, för 70 euro enkelresa. Både gratis champagne och kaffelikör i ekonomiklass. Stort linjenät ihop med KLM och Delta, tio Air France-destinationer från Paris. Superjumbon trafikerar New York och Los Angeles.
Minus: Charles de Gaulle i Paris är en krånglig, osmidig transerflygplats. Kräver lång transfertid och resenärer klagar på dålig informationsgivning. Franskt kundbemötande ombord får sällan lovord av resenärer och resebyråer.

ICELANDAIR
Prisexempel: Stockholm–New York: 4 694 kronor
Flygtid: Minimum 10 h 40 min (via Reykjavik)
Plus: Ofta låga priser. Enda bolaget som tillåter två  incheckade bagage à 23 kilo i ekonomiklass. Keflavik är en smidig flygplats att byta på – och Reykjavik är en läcker stopover som inte kostar extra. För sina sju destinationer i norra USA utan direktrutter från Sverige är Icelandair snabbaste vägen. Uppgradering till Economy Plus från 500 kronor ger mer benutrymme och businessclasscheckin.
Minus: Tar betalt för mat och alkohol i ekonomiklass. Litet plan, Boeing 757, med bara en mittgång kan göra att det känns lite trångt. Ingen interlinepartner i USA.

BRUSSELS AIRLINES
Prisexempel: Stockholm Bromma–New York: 6 802 kronor
Flygtid: Minimum 11 h 45 min (via Bryssel)
Plus: Ett av två flygbolag med USA-linjer som flyger från Stockholm Bromma (Finnair är det andra). Smidig, enkel transfer på Bryssels relativt lilla flygplats. Förutom New York-linjen har Brussels Airlines precis öppnat linje till Washington. Flatbeds i businessklass i nya plan.  
Minus: Bland de dyrare flygbolagen. Begränsat antal destinationer via Bryssel.

FINNAIR
Prisexempel: Stockholm – New York 4 902 kronor
Flygtid: Minimum 12 h 35 min (via Helsingfors)
Plus: Attraktiva priser i kombination med stabil, nordisk servicenivå. Avgångar både från Arlanda och Bromma till Helsingfors, som är en smidig och snabb transferflygplats. Flatbeds i businessklass på vissa flighter (dock inte på alla än, men detta byts ut i vinter).
Minus: Bara en USA-linje från Helsingfors, New York. Från JFK i New York finns stort linjenät med American, men då är du inne på ditt andra flygbyte.

KLM
Prisexempel: 5 727 kronor
Flygtid: 11 h 35 min (via Amsterdam)
Plus: Schiphol hyllas av alla som en smidig och trevlig transferflygplats. Ihop med Air France och Delta har de ett stort linjenät över USA. KLM trafikerar sju egna USA-destinationer från Amsterdam.
Minus: Håll utkik efter vilket flygbolag som flyger sträckan över Atlanten från Amsterdam, eftersom Delta anses har lägre servicenivå än KLM. Flatbeds har börjat installerats i businessklass i juli. KLM:s nya bagageavgift för Europalinjer irriterar många, men interkontpassagerare som mellanlandar i Amsterdam slipper den.

AIR BERLIN
Prisexempel: Stockholm–New York 6 236 kronor
Flygtid: 11 h 10 min (via Berlin)
Plus: Ny långlinjeuppstickare som utvidgar sitt långlinjenät med nya plan. Fyra USA-destinationer från Berlin, fyra från Düsseldorf. Trots ursprunget som low cost carrier ingår både mat, alkohol och fritt bagage i ekonomiklass på långlinjerna. Berlin Tegel är en liten, snabb transferflygplats.
Minus: Ingen mellanklass, inte så billiga med tanke på bakgrunden som LCC-flygbolag. Berlin Tegel är liten, men extremt trång och nedgången, inget kul ställe om transfertiden är lång. Inga flatbeds i businessklass.

Så gjorde vi

Betygen: Vi har tagit kontakt med och letat information hos alla 15 flygbolagen. Dessutom har vi fått input från andra resejournalister (utöver redaktionen) och USA-kännare i branschen från Discover America, Iceland Explorer, Swanson’s Travel samt Resia och utifrån det dragit slutsatser.
Priser: Resia hjälpte oss ta fram lägsta flygpriserna för varje bolag 13–20 november. Sökningen gjordes den 20 juni.
Flygtid: Den snabbaste förbindelsen (oavsett pris) vi kunde hitta via Kayak, Travelstart.se och flygbolagens webbplatser.
Vi kan mycket väl att ha missat något, för som sagt, det är en djungel av förmåner och förbehåll. Men vi har gjort vårt yttersta för att det inte ska ha blivit några allvarliga felaktigheter.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024