Annons:

Hotell blev coronakarantäner – lägesrapport från Tel Aviv

Reseindustrin världen över lider av nedstängning och förlorade intäkter som ett resultat av coronakrisen. Travel News undersöker hur det är ställt hos branschens kollegor utomlands. I Israel börjar man precis lätta något på restriktionerna.

Ross Belfer är delägare och byråchef på pr-byrån Xhibition som har sin bas i Tel Aviv, Israel, vars inriktning är att göra pr och marknadsföring för hotell.

Du jobbar med pr i hotellbranschen i Tel Aviv – hur har ditt arbete påverkats av coronakrisen?

– Hela Israels reseindustri och besöksnäring har reducerats avsevärt av coronapandemin. Inom loppet av en vecka blev alla hotell i Israel tvungna att ta drastiska beslut om hur man kan sänka kostnaderna snabbt. Eftersom landet redan hade höga skatter, en av världens tuffaste byråkrati och andra geopolitiska och säkerhetsrelaterade frågor, hade hotellägare pressade förhållanden redan innan coronaviruset bröt ut. Med de drakoniska åtgärder som har vidtagits har det naturligtvis inneburit otroliga svårigheter att äga ett internationellt pr-företag i Israel, men vi har agerat så snabbt och effektivt vi kunnat för att våra medarbetare och byrå ska drabbas så lite som möjligt. Eftersom den internationella turismen till Israel är på paus kretsar arbetet just nu kring strategiska marknadsföringsinitiativ och pr-kampanjer som ska genomföras när gränserna åter öppnas och turister från utlandet börjar anlända igen. Nu är det en bra tid att zooma ut och fokusera på makroidéer som hjälper till att återuppbygga turismen snabbt. Det finns ingen tid att förtvivla.

Hur mår era kunder i hotellbranschen just nu?

– Många av våra hotellkunder var tvungna att skicka hem en stor andel av sin arbetskraft eftersom israeler tvingades i hemkarantän. Gränserna är stängda och alla flyg är inställda. Hotell kan inte överleva utan gäster, men de som agerat smart och snabbt kommer att överleva denna kris och öppna igen i ett nytt hotellandskap i Israel som inte ens kan förutsägas. Coronautbrottet är aldrig tidigare skådat under vår livstid, och hotell måste sänka kostnaderna och hålla sig lugna för att återhämta sig från den förödande inverkan. Dessutom omvandlades flera hotell i Israel till karantäncentra för dem som återvände från utlandet eller israeler som utsattes för coronaviruset men som inte har någonstans att isolera i 14 dagar. Hela branschen arbetar solidariskt för att hjälpa medborgare och vårdpersonal – och naturligtvis för att hålla sina företag från att från att gå under.

Hur kommer resebranschen förändras i Israel, tror du?

– Vi kommer att se en ökning av den inhemska turismen för en stor del av 2020, kanske för resten av året. Regeringen och turistdepartementet måste verkligen ta ansvar och tillhandahålla finansiering för de turistarbetare, hotell, företag, resebyråer et cetera som har påverkats av utbrottet och den efterföljande nedläggningen och stängningen av ekonomin. Jag tror att resandet i Israel kommer att baseras på en småskaligare boutiqueupplevelse, mindre hotell men med en högre standard. Det kommer förmodligen även att öppna fler småhotell, pensionat och gästhus på landsbygden över hela landet för att kunna ta emot alla israeliska familjer som annars skulle ha rest utomlands, vilket hittills har varit billigare än att resa i Israel. Turistindustrin och hotellbranschen i Israel måste göra allt för att locka inhemska resenärer tills den internationella turismen kan återvända. Men vem vet hur lång tid det kommer att ta.

Vilka restriktioner råder i Israel på grund av coronautbrottet?

– Alla israeler har tvingats stanna i sina hem, men nu har man lättat något på detta och nu är den nya förordningen inte att röra sig mer än 500 meter från hemmet. Hotell har uppenbarligen lidit som ett resultat. Många hotell omvandlades till karantäncentra, nu med långsamt upphävande av restriktioner finns det en ny känsla av optimism i besöksnäringen och hotellbranschen.

Om man tittar ut på gatorna i dag – hur ser folklivet ut?

– För det mesta har israelerna och särskilt Tel Aviv-borna respekterat riktlinjerna som hälsovårdsministeriet satt och folk undviker att samlas i grupp. Vårsäsongen är är i full blom nu, så det är uppenbart att det finns en starkare önskan om att lämna lockdown och långsamt återvända till samhället. Livsmedelsbutikerna är fulla med varor och folk lämnar inte sina hem utan ansiktsmasker. Men det en viss optimism i luften eftersom fallen av Covid-19 minskar för varje dag.

Det finns inget ont som inte har något gott med sig, heter det. Kan du se några positiva bieffekter av den här krisen?

– Den största positiva faktorn är den minskade miljöpåverkan, färre flygresor och bilar på gatorna  resulterar i mindre föroreningar. Förhoppningsvis kommer regeringen att lätta på begränsningarna för hotellen och göra det lättare för entreprenörer och företagare att öppna igen och försöka ta igen sina förluster från krisen. Personligen har detta varit en tid att reflektera över  de senaste fem årens arbete och för att komma ut starkare och mer beredd än någonsin tidigare på andra sidan.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024